درمان سردرد و مشکلات روان تنی و بی خوابی

سردردها از مشکلات شایعی هستند که می توانند در زمینه افسردگی و اضطراب و وسواس رخ دهند که در این حالت به آن سردرد تنشی گفته می شود.میتواند بصورت سردرد عروقی یا میگرنی خود را نشان دهد.نوع دیگری از سردرد ،سردرد خوشه ای نام دارد.در بسیاری از مواقع سردردهای تنشی و میگرن با هم ترکیب می شوند.
سردردهای میگرنی پایه ژنتیکی قوی دارند و ممکن است از سنین کودکی شروع شوند.همراه با میگرن شیوع چندین اختلال روانپزشکی بیشتر از معمول است ازجمله سندرم پای بیقرارو سایر اختلالات خواب،افسردگی و افکار خودکشی،انواع اضطراب و پانیک،اختلال دوقطبی.       همچنین میزان سکته مغزی و فشارخون بالا و نیز بیماری عروق کرونر در افراد مبتلا به میگرن بالاتر است.همچنین مشکلات گوارشی مانند روده تحریک پذیر،بیماریهای التهابی روده ودردهای روان تنی شایع تر است.

بدون شک سردردها نیاز به شرح حال مناسب از نظر یک طرفه یا دو طرفه بودن،حالت تهوع،نشانه های قبل از سردرد ،تعداد سردرد درطی ماه،شدت سردرد،نبض دار بودن یا نبودن و پاسخ به داروهای مسکن و انجام آزمایشات لازم برای درمان دارند.                                                              اختلال روان تنی به مشکلاتی گفته میشود که ناشی از تاثیر دوطرفه مغز واختلالات روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب و استرس  بر بیماریهای جسمی مانند بیماریهای قلبی ،بیماریهای گوارشی،دیابت،سردردها،سرطانها،بیماریهای با درد مزمن و… همراه است .مثلا افسردگی پیامدهای سکته قلبی از جمله مرگ را دوبرابر افزایش می دهد.

بنابراین در بیماریهای جسمی نیز بررسی و درمان بیماریهای روان تنی مهم است.

بی خوابی نیز برای همه کلمه ای آشناست.اختلالات خواب شامل دیر بخواب رفتن(در وسواس فکری واضطراب)،بیداری در اواسط یا اواخر خواب(در افسردگی)،خواب دیدنهای زیاد وکابوس،پرش اندامها بخصوص در اوایل خواب،آپنه یا وقفه تنفسی در خواب،بهم خوردن ریتم خواب وبیداری،راه رفتن در خواب،پرخوابی ،حملات خواب یا نارکولپسی می شود.نوع شایع دیگری از اختلال خواب سندرم پای بیقرار است. بیخوابی و سندرم پای بیقرار در کودکان نیز میتواند دیده شود و گاه نیاز به درمان دارد.در بسیاری از موارد با درمان مشکل روحی زمینه ای و رعایت بهداشت خواب وتکنیکهای ریلاکسیشن وشناخت درمانی مشکل خواب قابل بهبودی است.در بعضی موارد برای بررسی بیشتر نیاز به ثبت امواج مغزی در حین خواب هست.

آدرس: خیابان ستارخان، آریاشهر،بین فلکه اول و دوم صادقیه،بعداز بلوار شهدای صادقیه، پلاک۱۱۵۴،طبقه دوم

شنبه تا چهارشنبه: از ساعت 4 تا 8 عصر

تلفن مطب: 44213629