اگر بی خوابی شبانه دارید، حتماً بخوانید

بی خوابی

 بی خوابی یعنی بی خوابی ، تعریف دیگری ندارد. بی خوابی مشکل شایعی است که مردم کمتر بدنبال درمان آن می روند. بی خوابی به خودی خود می تواند باعث مشکلات جدی در فرد شود.

در بسیاری موارد افراد با مصرف سر خود و طولانی مدت قرصهای خواب آور سعی در رفع این مشکل دارند. بی خوابی علتهای مختلفی دارد، مانند : مشکلات هیجانی روزمره ، بیماریهای همراه با درد ، سندرم پای بی قرار ، اختلال اضطراب یا افسردگی یا وسواس فکری ، مصرف مواد محرک و مخدر.

گاهی ممکن است فرد به راحتی به خواب برود اما در طول خواب بارها از خواب بیدار شود و فردای آنروز هم چیزی بیاد نیاورد ، در این موارد تنها علامت می تواند خواب آلودگی در طول روز باشد.

نیاز به خواب با افزایش سن کاهش می یابد و الگوی آن نیز تغییر می کند.بی خوابی ممکن است در کودکان نیز دیده شود و نیاز به درمان داشته باشد.بی خوابی در کودکان مشکلی است که اخیراً توجه بیشتری به آن می شود.کودکان پیش دبستانی نیاز به 10 تا 13 ساعت خواب دارند و کودکان نوپا 11 تا 14 ساعت .بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب و سالمندان به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند.

بی خوابی چه مشکلی ایجاد می کند؟

بی خوابی سبب اختلال در تمرکز و حافظه و میل جنسی می شود.سبب تشدید افسردگی می گردد.می تواند سبب حوادث مرگبار شغلی و رانندگی و هوایی شود.در کودکان بی خوابی سبب بروز مشکلات رفتاری و یادگیری و نیز تشدید مشکلات ناشی از بیش فعالی کمبود تمرکز می گردد.

چگونه می توان خواب بهتری داشت؟

1.هنگامی به رختخواب بروید که خوابتان می آید.

2.هر روز سر ساعت مشخصی از خواب بلند شوید(حتی اگر خیلی دیر بخواب رفته باشید).

3.از مصرف چای ، قهوه ، سیگار از ابتدای شب خودداری کنید.

4.مطمئن شوید که دمای اتاق بیش از حد گرم یا سرد نیست و پر نور یا بد بو نیست.

5. دیر وقت شام نخورید و از خوردن غذای سنگین و حجیم قبل از خواب خودداری کنید.

 6.هرگز با موبایل و تبلت و لپ تاب به رختخواب نروید ، هرگز.

7.یک ساعت قبل از خواب تبلت و موبایل و لپ تاب و کامپیوتر خود را خاموش کنید و کنار بگذارید.روشنایی صفحه مانیتور این وسایل ریتم شبانه روزی خواب را تحت تاثیر قرار می دهد.

8.اگر خوابتان نمی برد جای خوابتان را در خانه عوض کنید.

9.به یک موسیقی ملایم یا رادیو یا یک کتاب صوتی گوش فرا دهید.این کار باعث افزایش تمرکز، ایجاد یک احساس خوب و کاهش افکار مزاحم می شود.مرور یک خاطره آرامش بخش و مثبت همین کار را می کند.

10.مزاحم خواب دیگران نشوید!

11.اگر خوابتان نمی برد سعی کنید چشمانتان بسته نشود و خوابتان نبرد! ( متناقض به نظر می رسد اما کار می کند).

12.اگر هنوز خوابتان نبرده است بلند شوید ، چراغ را روشن کنید و به کار مشغول شوید.( مطالعه ، دم کردن و نوشیدن دمنوش آرام بخش ، خوردن میوه ، آب دادن به گلدانها یا باغچه ، باز کردن پنجره و نگاه کردن بیرون ، یک حمام گرم و کوتاه ، بیرون رفتن از خانه برای تغییر دمای بدن).

13.نگرانی از بی خوابی خودش سبب بی خوابی می شود پس سعی کنید آرام باشید و افکار منفی را از خود دور کنید. به خود بگویید که در عوض فردا حسابی خواهم خوابید ، با نخوابیدن امشب زمین به آسمان نمی رسد.

14.اگر دچار احساس بی قراری در پاها هستید پاهایتان را از بالای زانو با آب سرد بشویید ولی آن را کاملاً خشک نکنید. بعضی افراد روی فرش می خوابند و پای خود را روی زمین سرد می گذارند.

15.وقتی با احساس خشم و رنجش یا حالت انتظار و یا یک نگرانی در مورد فردا به رختخواب می روید انتظار خواب خوبی نداشته باشید.اگر بی خوابی شما بیش از 3-2 ماه طول کشید و یا تاثیر زیادی بر شما گذاشت حتماً باید از متخصص کمک بگیرید.اما اگر قرار باشد قبل از آن فقط یک کار انجام دهید یاد گرفتن و تمرین مراقبه (Meditation ) است ، شاید این تمرین مشکل خوابتان را برطرف کند.

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

سلام بهترین مقاله ای بود که در این مورد خواندم جستجوی من در مورد بیخوابی بعد از ترک اعتیاد بود ولی بالای ۲۰ سایت و مقاله را خواندم که جز یک سری کلی بافی و لاطائلات معرفی تجارتخانه خود (مطب) چیزی دیگری دستگیرم نشد همه این سایتها هم تمام مطالبشان کپی همدیگر است من فقط از این تعجب میکنمکه چرا پزشکان این مرز و بوم شده اند درگاراژی یا اینها پزشک نیستند و فقط مدرک گرفته اند که کاسبی چارواداری کنند که قطعا هم همینطور است لذا از پزشکان دلسوز استدعا دارم این جماعت چاروادار زاده از صنف خود دور کنند یا آنها را با اسم و مشخصات رسوا کنند.
با تشکر و قدر دانی از پزشکان دلسوز پزشکی خوانده و ثابت به قسم نامه خود