مادران،پدران به روحیه کودکانتان کمک کنید!فقط شما می توانید.

          بهداشت روانی فرزند

لطفا دقت کنید.بهداشت روانی کودک،روحیه کودک،شخصیت آینده کودک از اولین روزهای تشکیل و تکثیر سلول تخم شکل می گیرد.از اولین روزهای بارداری.   مادر پدر چه نقشی دارند؟ هر نوع استرس و ناآرامی و هیجان منفی بر روی مغز جنین تاثیر می گذارد.تاثیری که ممکن است ده ها سال بعد عیان شود.استرس ناشی از جنگ،قحطی،کتک خوردن،زندانی شدن ،ورشکستگی،ترس از کرونا،وسواس،اضطراب درونی،افسردگی و …..اما نمی توانیم مادر باردار را در پر قو نگه داریم تا فرزندش را بدنیا بیاورد.ما نمیتوانیم در کشور خودمان خیالمان از امروز  و فردایمان راحت باشد.هیچ تضمینی نیست.

          چگونه استرس مادر  باردار آینده کودک را خراب میکند؟

سیستم عصبی جنین از سلولهای بنیادی شکل میکیرد. تمایز این سلولهای ریشه ای به انواع سلولهای عصبی تحت تاثیر فاکتورهای مختلف شکل می کیرد. سلولهای عصبی فقط شامل نورونها نیست.سلولهایی برای محافظت ،سلولهایی برای تغذیه،سلولهایی برای سازماندهی و بستر سازی برای نورونها ،سلولهای بنیادی برای استفاده در سالهای بعد همه و همه در دوران جنینی شکل می گیرند.یکی از عوامل موثر در   شکل گیری سیستم عصبی جنین هورمون استرس یا کورتیزول است که توسط فوق کلیه مادر ترشح می شود و تاثیر خود را بر سیستم عصبی جنین می گذارد.هر زمان که مادر کتک میخورد،فحش می شنود،حرص میخورد،مورد بدرفتاری قرار می گیرد،تغذیه خوبی ندارد،بیمار میشود کورتیزوال ترشح می شود .

             چه باید کرد؟

معنی دیگر این حرفها آنست که هر چقدر هم فرزندتان را دوست داشته باشید،تنها امید زندگیتان باشد،تاج سرتان باشد،نور چشمتان باشد ممکن است از همان نوزادی علایمی را نشان دهد.بدخواب باشد .کولیک داشته باشد.تغذیه خاصی داشته باشد.حساس باشد.در سنین دو سه سالگی خجالتی ترسو حساس چسبنده وعادات غذایی خاص داشته باشد.در سنین دبستان خجالتی،کم رو،گوشه گیر،کم حرف،مشکل در تمرکز،مشکل در یادگیری،رفتار پرخاشگرانه داشته باشد. در سنین راهنمایی کمتر به قوانین داخل خانه و داخل مدرسه احترام بگذارند.

                 بازهم می پرسم چه باید کرد؟

به عنوان مادر پدر باید آگاه باشید که چه کاری مناسب سن کودک شما است و چه کاری نه .شما مسئول رشد روحیه مسئولیت پذیری در فرزندتان هستید .اگر فرزندتان آشغال را در خیابان بریزد شما باید جریمه شوید.همه آنچه کودک برای موفقیت نیاز دارد باید از پدر مادر بگیرد.مدرسه هیچ نمی دهد ،جز حفظیاتی که کودک از خواندنشان سودی نمی برد.پس به دور از کمالگرایی و وسواس به فرزندتان مهارتهای راستگویی ،شجاعت ،مسئولیت پذیری در خانه و بیرون از خانه را آموزش دهید.به همان شکل فرزند محور نباشید.اگر حس می کنید ممکن است رفتار اجتماعی فرزندتان درست نباشد ازمشاور کمک بگیرید.اگر اضطراب،خجالتی بودن،گوشه گیری،کم حرفی،چسبیدن به بازیهای کامپیوتری،مهارت ضعیف در سخن گفتن ،اعتماد بنفس پایین را درمان نکنید در بزرگسالی دیر خواهد بود.نور چشم شما،تنها امید زندگی شما، نیازبه درمان دارد ،پس کوتاهی نکنید. اگر کوتاهی کنید اضطراب و افسردگی و وسواس و افت درسی و اعتیاد و مشکلات شغلی و سربازی رخ می دهد.

فرزندتان را با تبلت و پلی استیشن و ایکس باکس و لب تاب و گوشی در اتاقش تنها نگذارید تا بزرگ شود.این وسایل فقط مشکلات را بیشتر میکند ،کسی را باهوش نمی کند.

            لبّ کلام

اگر بارداری بدی داشته اید باید بدانید که روی مغز نوزاد شما هم تاثیر می گذارد و شما باید با آگاهی بیشتر به تربیت فرزند خود بپردازید.هیچ رفتار و مشکل و دردسری اتفاقی نیست . از بیخیالی و خوش خیالی دست بردارید و بدانید تربیت کودک کار پر رنج و سختی است،ممکن است خداوندی که دندان می دهد نان هم بدهد اما مطمئنا تربیت کودک را به شما می سپارد و ساندویچ تربیت به شما نمی دهد.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها