دستمزد ما روانپزشکان ،مقایسه بین چین وایران

حق ویزیت و دستمزد روانپزشکان و کلیه شاغلین بیماریهای روانشناختی مانند روانشناسان و مددکاران و پرستاران شاغل در امور بهداشت روان در ایران ممکن است برای خیلی از افراد و بیماران می تواند مورد سوال باشد.
برای روشن شدن مطلب نگاهی انداختم به سایت http://www.salaryexplorer.com/.
در این سایت کلیه حقوق و دستمزدها در کشورهای مختلف و براساس نوع شغل و تحصیلات و سابقه کار به تفصیل بیان شده است .

در این مقاله به دستمزدهای کارکنان شاغل در امور روانشناختی و روانپزشکی در کشور چین می پردازم.ترجیح دادم به کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا و استرالیا نپردازم .
همچنین به ساعت کاری این اشخاص در طی هفته نپرداخته ام(معمولا حداکثر سقف کار برای پزشکان و سایر پرسنل بهداشت درنظر گرفته می شود تا آنها دچار فرسودگی شغلی و خطای پزشکی نشوند).
مساله دیگر آنکه روانپزشکان و شاغلین بهداشت روان عموما با قلم و کاغذ و نسخه سروکار دارند و وسایل پاراکلینیک خاصی ندارند تا درآمد بیشتری نصیبشان شود . درحالی که بسیاری از متخصصان با استفاده از دستگاه های جانبی درمانی و تشخیصی می توانند درآمد مجزایی کسب کنند.

پایینترین حقوق ماهانه ۲۵۹۰دلار(۵۴ میلیون تومان) برای کسانی است که سابقه کار کمتر از ۵ سال دارند.در آمد متوسط افراد با ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه به ماهیانه ۵۶۰۰ دلار(۱۱۷ میلیون تومان ) و باسابقه بالای بیست سال به ۹۰۰۰ دلار( ۱۸۹ میلیون تومان ) در ماه می رسد .حقوق روانپزشک حدود ۱۱۵۰۰ دلار(۲۴۱ میلیون تومان) در ماه است .


بر اساس آمار بالا براحتی می توان متوجه شد که هزینه درمان روانپزشکی و روانشناختی در ایران تا چه حد ناچیز و پایین است .به همان گونه پزشکان عمومی برای هر ویزیت معادل ۲ دلار دستمزد می گیرند.یعنی برای اینکه یک پزشک عمومی معادل یک روانشناس کم سابقه حقوق بگیرد باید ماهیانه ۱۳۰۰ بیمار ببیند.یعنی پزشک عمومی باید هر ۳۴ دقیقه یک بیمار ،پشت سر هم در طی یک ماه و بی وقفه ویزیت کند.
بد نیست بدانید هر ویزیت روانپزشکی در آمریکا تا ۴۰۰ دلار است و یک روانپزشک با ویزیت ۲ بیمار در روز به راحتی به در آمد بیست هزار دلار ماهیانه دست می یابد .


در کشور ما دستمزد روانپزشک برای هر بیمار حدود ۴ دلار است .
خلاصه آنکه شما خود،بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

سلام
اتفاقا حقوق پزشکان ایرانی خیلی بیشتر از حداقل حقوق وزارت کاری و کارگران هست (حداقل وزارت کاری در ایران حدودا 82 دلار هست ولی حقوق کارگران تو چین 4213 دلار هست). یعنی طبق مطالب شما روانپزشکان مبتدی در چین حتی از حقوق کارگرانش هم خیلی کمتره در حالی که پزشکان ایرانی ده برابر حداقل حقوق وزارت کاری حقوق میگیرند
برام سواله چرا پزشکان ایرانی حقوقشان را با دلار مقایسه میکنن مگه اونا اونجا زندگی میکنن یا مردم حقوق دلاری میگیرند که دستمزد دلاری به دکترا بدند؟ حقوق هر صنفی را باید با حداقل حقوق همان کشور مقایسه شود نه با یک کشور دیگه. حالا چند سال کار بکنیم و پس انداز بکنیم که 400 دلار (9 میلیون تومن) به شما دکترا بدیم اونم برای ده دقیقه؟ به نظر من یک مطلبی هم بزارید و اخلاق و وجدان پزشکان اونور را با پزشکان ایرانی مقایسه کنید. ممنون

https://emigrationplus.com (بر اساس آمار سال 2020 از بازار مشاغل ملی چین، میانگین درآمد ماهیانه کارگران چینی حدود CNY29500 (یوآن) معادل $4213.32 (دلار) می باشد.)