زعفران ،ضدافسردگی،بهبود خواب


ج       در مورد اثرات ضد افسردگی زعفران کم و بیش چیزهایی می دانیم .مصرف مقادیر مشخصی از زعفران دو بار در روز و بعد از دو سه هفته اثرات ضد افسردگی خودرا در افسردگیهای خفیف تا متوسط نشان میدهد.اثراتی که با داروی فلوکستین قابل مقایسه است.


ترکیبات موثر در زعفران شامل سافرانال و کروسین و پیکروکروسین می باشد.کروسین و پیکروکروسین حلال در آب هستند.اما سافرانال که عطر مخصوص زعفران از آن است محلول در الکل و یا چربی است.مصرف بیش از حدزعفران به واسطه سافرانال سبب مسمومیت میگردد.
برای خود من (دکتر محمدپور) این سوال پیش می آید که چگونه سافرانال ِقابل حل در چربی را، که در زعفران موجود است در خانه استخراج کنیم.احتمالا در قیمه ها و قرمه ها بواسطه چربی و آب هر سه نوع ماده استخراج میشود.اما قرار نیست برای اثرات ضد افسردگی زعفران هر روز قیمه و قرمه بخوریم.
تحقیق دیگری نشان داده مصرف ۱۴ میلی گرم از عصاره استاندارد زعفران دو بار در روز سبب بهبود کیفیت خواب میشود. بنابراین میتوان گفت مصرف دوبار در روز مقادیر مشخصی از زعفران درطی چند هفته میتواند سبب بهبود افسردگی و بیخوابی شود.
همچنین این ماده را میتوان در کنار ضدافسردگیهای دیگر و برای بهبود علایم باقیمانده افسردگی به کار برد. آیا ممکن است اثرات بهبودی زعفران بر بعضی علایم اختصاصی افسردگی بیشتر باشد ،مانند مشکلات شناختی،یا بی انرژی بودن ،یا مشکلات میل جنسی یا حتی بهبود افکار خودکشی؟
سعی کنید با توجه به بودجه اتان از زعفران بیشتر استفاده کنید.
اما مقدار قابل قبول و بدون سمیت زعفران روزانه بین ۳۰ میلیگرم تا ۱۰۰ میلیگرم از زعفران است.مثلا میتوان صبح ۵۰ میلی و شب ۵۰ میلی گرم زعفران استفاده کرد.بنابراین مصرف یکماه زعفران برای کسی که می خواهد اثرات ضد افسردگی و بهبود خواب را در خود ببیند ۳۰۰۰ میلی گرم یا ۳گرم در یکماه است که در این زمان قیمتی بین ۷۰ تا۱۵۰ هزارتومان دارد.
هدف از این مقاله آن نیست که خدای نکرده دارویمان را قطع کنیم و زعفران را جایگزینش کنیم بلکه برای کسانیست که افسردگی خفیف دارند وفرصت امتحان کردن این ماده را دارند و یا کسانی که درجات بالاتری از افسردگی دارند و دارو می خورند اما پاسخ کافی و مناسب را نگرفته اند.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها