روانپزشکی و درمان از راه دور،ویزیت آنلاین

      اپیدمی ویروس کرونای جدید سبک زندگی همه ما را بهم ریخته است.ترس از کووید۱۹ ،مدارس و دانشگاه ها و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده وکودک و بزرگ را خانه نشین کرده است.

شرایط کنونی ناشی از کرونا، فشار روانی زیادی برای همه انسانها در همه کشورها ایجاد کرده است.افزایش خشونتهای داخل خانه،قطع ارتباط نزدیکِ بین خانواده ها،ایزوله شدن افراد در خانه،نبود سرگرمی،بیکاری و فقر،عدم احتمال پایان بیماری در ماه های آینده …همه و همه باعث شروع یا تشدید  اضطراب ،افسردگی ،وسواس عملی و وسواس فکری ،مصرف مواد و مشکلات هویتی و شخصیتی در افراد مستعد شده است.

در نتیجه افراد جدیدی هستند که نیاز به درمانهای روانپزشکی و روانشناختی دارند.خیلی از افرادی هم که قبلا دچار مشکلاتی از قبیل افسردگی و اضطراب و وسواس و مشکلات رفتاری و افکار خودآسیب بودند و تحت درمان بودند بیماریشان عود کرده است.

درمان روانپزشکی از راه دور یا تله سایکیاتری روشی است که برای این روزها قابل پیشنهاد و در دسترس است.

روش سنتی و قدیمی پیدا کردن پزشک از طریق بستگان و بیماران مورد اعتماد یا مطب نزدیک به منزل و وقت گرفتن از مطب و مراجعه کردن به مطب چیزی است که آن را می شناسیم.اما ترس از ویروس کووید ۱۹ این راه را سخت کرده است.بسیاری از اشخاص و خیلی از پزشکان تمایلی به یک ملاقات نزدیک و چشم در چشم ندارند.

ویزیت آنلاین  روانپزشکی کاری است که بطور معمول از طریق ویدیوکال یعنی ارتباط تصویری شنیداری و با نرم افزارهای مختلف گوشی همراه انجام می شود.خوشبختانه گرفتن شرح حال روانپزشکی و مطرح کردن درمان مناسب دارویی و غیر دارویی در بسیاری از موارد تنها از طریق گفتگو ومشاهده امکان پذیر است.

حتی میتوان از نتیجه آزمایشات ونسخه ها و داروهای قبلی عکس گرفت و فرستاد.از مزایای ویدیو کال یا ویدیوکنفرانس این هست که در شرایط اورژانسی،در زمانهایی که بیمار در خانه بستری است و در شهرها و نقاط دور هم می توان از آن استفاده کرد.

نکته مهم در ویزیت آنلاین آن است که بیمار خود را متعهد به درمان بداند و مانند مراجعه سرپایی به درمان اهمیت بدهد.آنلاین بودن درمان چیزی از اهمیت آن نمی کاهد.در مراجعه سرپایی وقتی بیمار زحمت می کشد و مراجعه می کند ارزش بیشتری هم برای زحمات خود قایل است وهمین باعث می شود به درمان پایبند باشد. به هر حال ویزیت آنلاین از طریق تماس ویدیویی ،چیزی است که در بسیاری از موارد جواب می دهد و گزینه ای برای شرایط کنونی است.

بر اساس تجربه شخصی خودم پس از انکه شرح حال ضروری و سوابق بیماری را میپرسم در آخر برای بیمار نسخه می نویسم و عکس آن را برای بیمار میفرستم.نسخه حاوی مشخصات پزشک و مهر و امضا و آدرس مطب است.طبیعتا جزییات نسخه باید کاملا خوانا باشد.در مواردی که بیمار در تهران زندگی می کند می توان نسخه و گواهی لازم را از مطب با پیک فرستاد.با این روش در وقت و هزینه  و زحمت بیمار هم صرفه جویی می شود.

گاهی اوقات هموطنانی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند یا تحصیل می کنند ممکن است دچار افسردگی ،اضطراب و وسواس فکری شوند یا دچار مشکلاتی با شریک زندگی خود شوند ،در این شرایط آنها نیز ترجیح میدهند با یک روانپزشک یا روانشناس داخل ایران صحبت کنند چرا که حس میکنند روانپزشک یا روانشناس ایرانی حرف آنها را خیلی بهتر میفهمد و درک میکند.در این موارد مهاجران ایرانی  افسردگیها و اضطراب و احساس تنهایی و احساس تعارض و تردید دراقامت یابرگشتن خود را در مشاوره مطرح میکنند.

مشکلی که در ویزیت آنلاین وجود دارد آن است که داروهای تحت کنترل که نیاز به اصل نسخه هست قابل تهیه نیست.یا داروخانه ممکن است همکاری نکند.یا این نوع ویزیت از نظر بیمه قابل قبول نباشد.

در کل مواردی که به شکل رواندرمانی و مداخلات غیر دارویی است با ویزیت و مشاوره آنلاین بخوبی قابل انجام است.

بیان آخر آنکه تله مدیسین یادرمان پزشکی از دور، از سالها پیش آغاز شده است.اما اپیدمی کووید۱۹ سبب شد  تله مدیسین  به شکل جدیتر و عمل گراتر ی به کار گرفته شود و وسعت یابد.در مورد روانپزشکی ،از آنجایی که کمتر نیاز به معاینات فیزیکی هست این روش درمانی می تواند بخوبی جواب دهد.

توصیه میکنم در هر شرایطی نسبت به اوضاع روحی روانی خودمان،همسرو فرزندانمان حساس باشیم .اگر احساس افسردگی ،اضطراب ،افکار خودکشی ،وسواس فکری ،ترس شدید از مرگ و .و.و…داریم یا عضو خانواده دارد با یک تماس تلفنی میتوانیم درخواست کمک کنیم.این اولین قدم است اما می دانیم که چقدرمهم است. به امید روزهای بهترِ پس از ریشه کنی کرونا.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها