زندگی جنسی زوج ها(سکس)

 

            اهمیت رابطه جنسی 

به عنوان یک زن و شوهر یا زوج صمیمی قسمت مهمی  از زندگی ما  مربوط به سکس یا رابطه جنسی است.با وجود اهمیت سکس در زندگی ما،اما کمتر راجع به آن صحبت میکنیم،مستقیم یا غیر مستقیم.

وقتی زوج به اتاق خواب میروند و به عبارت دیگر میخواهند رابطه جنسی یا سکس داشته باشند ،همه اتفاقات  هفته گذشته خود را هم به اتاق و تخت خواب میبرند.زمانی که این اتفاقات همه خوب بوده باشد نگرانی زیادی نداریم.اما وقتی اتفاقات جدی و سخت و اختلافات عمیق رخ داده باشد آنها به ضرر رابطه جنسی کار می کنند.

           خراب کننده های رابطه جنسی

 

این جمله که :{ همسرم فقط موقعی که از من رابطه میخاد خوش اخلاقه}: را بارها شنیده ام.این جمله خیلی پر معنی هست.

ممکنه معنیش این باشه که زن و شوهر در طول هفته نگرش و برخورد صمیمی یا ،نگاه تحسین آمیز ،تماس پوستی مناسب،تماس چشمی کافی معنادار و عمیق باهم ندارند.

(۱) به عبارتی یک فضای خالی در رابطه زن و شوهروجود داشته باشه  که با روزمره گی،بچه داری و ترجیح دادن بچه و کارهای خانه پر بشه وپشت آن یک بی توجهی وخلاء عاطفی  باشد .

در این حالت احتمالا روشهاومهارتهای ابراز احساس یا عشق ورزی،مهارتهای همدلی ،در زن یا شوهر آموخته نشده یابرعکس بازداری و سانسور شده است .

باید ما قبلا آن مهارتها را آموخته باشیم،در خانه پدر مادر یا در کنار دوستان وزندگی اجتماعی.اما در خانواده ای با روابط سرد وپرتنش فرار از بیان احساس آموزش داده میشود!.

(۲)اما دیگر چه اتفاقاتی ممکن است رابطه زن و شوهر را خراب کرده باشد؟زمانی که  فضای عاطفی بین زوج پر تنش و پر مساله است مثلا رقابت برای کنترل یکدیگر،رقابت برای توجه فرزند،وجود مشکلات ناشی از دخالت اعضای فامیل،دخالت دادن دیگران در امور خانواده.

گاهی پرخاشگری کلامی یا فیزیکی بین زن و شوهر،رفتارهای ضد و نقیض در زن یا شوهر ،مشکلات قدیمی و رنجش های حل نشده ،وجود مشکل افسردگی ،اضطراب،وسواس یا اعتیاد یا سوءظن در شوهر یا زن،سابقه ای از خیانت .

(۳)گاهی اوقات به مواردی برمی خوریم که اختلال یا مشکل در عملکرد جنسی وجود دارد .انزال زودرس و ناتوانی در مرد و سردمزاجی یا احساس گناه و تعارض در مورد سکس یا مقاربت دردناک.

درچنین  مواردی که اشکال در کارکرد جنسی وجود دارد این مساله باید بین زن و شوهر مطرح شود و سپس به روانپزشک مراجعه کنند.پنهان کردن و وانمود کردن یا حتا دروغ گفتن در این مورد کار را خرابتر کرده و مشکل بیشتر و وسیعتر میشود.

همسرتان را دوست خود بدانید و نه رقیب خود،قرار است صمیمیت و یکرنگی و صراحت حاکم باشد.اگر چه این مشکلات ممکن است باعث کاهش اعتماد بنفس شود و یا احساس حقارت در فرد ایجاد کند اما باید با این احساسات منفی و بازدارنده مبارزه کرد.

برعکس،نباید مشکل جنسی بقیه ابعاد شخصیتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.چیزی از ارزشهای من به عنوان مادر یا پدر متعهد و زحمت کش کم نمی شود.

در مواردی که بین زن و شوهر  اختلافات عمیق یا رقابت یا فضای انتقادی و سرد یا سوظن و یا حتا مشاجره و دخالت سایر افراد نزدیک وجود دارد نیاز به مراجعه به زوج درمانگر و مشاور و رواندرمانگر و روانپزشک هست والا بتدریج طلاق عاطفی رخ می دهد و زن و شوهر تبدیل به دو غریبه زیر یک سقف می شوند.هر کسی در اتاق یا فضای شخصی خود خواهد خوابید.

(۴)همانطور که گفتم گاهی ممکن است  کاهش میل جنسی و کاهش صمیمیت ناشی از افسردگی،اضطراب،وسواس فکری،درونگرایی شدید یاروحیه تحریک پذیر یا مشکلات شخصیتی یا اضطراب اجتماعی و کم رویی باشد .این حالات نه مختص مرد است و نه مختص زن، بلکه بیماری است  و شخص  نباید رفتار خود را توجیه کند.بلکه باید احتمال چنین مشکلی را بدهد و خود را کامل نداند.در بسیاری موارد افسردگی مزمن است و شخص خودش نمی داند که افسرده است .

در چنین مواردی درمان افسردگی،اضطراب،خجالت وسواس ،تحریک پذیری،خودشیفتگی کمک میکند فضای عاطفی خانواده صمیمی شود و تنشها کاسته شودو رابطه جنسی نیز به دنبال آن بهبود یابد.این درمان به نفع کودکان خانواده نیز هست .

 یک راه حل خوب برای زوج های خوب

برای زوجهایی که مشکلات درون خانواده ندارند و احتمالا مهارتهای ابراز احساس و صمیمیت در آنها ضعیف است و این باعث می شود رضایت کمتری از زندگی خصوصی و سکس بین خود داشته باشند توصیه هایی می شود:

۱-رضایت جنسی و سکس خوب ،خواستنی و ارادی است و نه تصادفی یا خودبخود.باید به آن فکر کنید،مطالعه کنید ،تمرین کنید،صحبت کنید،اهمیت قایل شوید تا به یک رضایت جنسی دست یابید.ارتباط جنسی خوب خود بخود اتفاق نمی افتد،شرایط خود را می طلبد،پیش نیاز خود را دارد،تصادفی نیست.

۲-در مورد ارتباط جنسی و سکس کمالگرا نباشید.آنچه مهم است لذت و آرامش یافتن است ،حتااگر سکس ،کامل نشود.مهم این است که در پایان سکس ، هر دو احساس بهتر و صمیمیت بیشتری داشته باشید.فقط روی عمل جنسی خود تمرکز نکنید، به یار مقابلتان نیز فکر کنید.انعطاف پذیر باشید.

۳-تماس پوستی و نوازش بسیار مهم است .چه در اتاقِ هال یا روی مبل یاماشین یا آشپزخانه یا حمام یا رختخواب ،در هتل،ویلا ،تعطیلات.  تماس پوستی و نوازش باعث ترشح هورمونهایی میشود که شما را ریلکس می کند،تنش را کم میکند،پرخاش را کاهش می دهد.لازم نیست هر تماس پوستی منجر به سکس شود اما باید منجر به آرامش شود .درخواست تماس پوستی را بپذیرید و از آن لذت ببرید.اگر دراین کار مشکل دارید به طور جدی دنبال راه حل باشید ،راجع به آن صحبت کنید و تمرین کنید.

۴-عمل سکس نوعی بازی است .بازی بین کودکِ درون زن و شوهر .هر چقدر کودک درونتان در زندگی روزمره فعال و بازیگوش باشد ،در رختخواب هم به همان گونه میتواند بازی کند و نقش بیافریند.برای بازی در اتاق خواب باید احساس راحتی و آزادی داشته باشید .نباید خودتان را سانسور کنید.در اتاق خواب چیزی عیب نیست .

((البته اگر اختلاف فرهنگی اجتماعی وجود داشته باشد ،باید قبل از اتاق خواب بحث وحل شده باشد ،مثلا نگرش به سکس،روشهای ارتباط جنسی ،پیشگیری یا عدم پیش گیری از بارداری،بهداشت فردی،شیو کردن یا طبیعی بودن،حمام قبل از ارتباط ،استفاده از عطر،استفاده از وسایلی مانند ویبراتور و دیلدو،استفاده از ژل لابریکانت،نقش بازی کردن مثلا اجرای یک صحنه از یک فیلم یا  نقش برده و رییس  .اتاق خواب جای بازی و لذت است و نه جای بحث و مرافعه)).

۶-بوسیدن هم به تنهایی عملی صمیمانه و لذت آفرین است.از هر زمانی برای بوسیدن همسرتان استفاده کنید و برای هر بوسه می توانید توضیح و مناسبتی قایل شوید .

۵-برای ارتباط جنسی یا سکس زمان و مناسبت در نظر داشته باشید.مثلا هفته ای یکبار ویا بدنبال مناسبتهای خاص مثلا بعد از جشنهای مراسم عروسی یا دیدن دوستان قدیمی یا در تعطیلات یا مسافرت یا بدنبال موفقیت شغلی یا گرفتن حقوق یا حتا استرس شغلی.

با افزایش سن و بچه دار شدن و بروز بعضی بیماریها و استرسها احتمالا تعداد دفعات سکس در ماه کاهش می یابد .

اگرچه مهمترین عامل رضایت از زندگی خانوادگی ، صمیمیت  و عشق ورزی وتماس پوستی و بوسه و بیان باز احساسات مثبت است اما بهتر است تعداد دفعات سکس از یک حدی کمتر نشود چون به هر حال مهم است و بعد از سکس احساس بهتری خواهید داشت.

وقتی در مورد صمیمیت جنسی و سکس دچار مشکلی می شوید یادتان باشد این مشکل مشترک است و مشکل را شخصی نکنیدوطرف مقابل را شرم زده نکنید.

امیدوارم توانسته باشم درک و صمیمیت بین فردی شما زوج گرامی را افزایش داده باشم .در صورت نیاز به مشاوره و ویزیت آنلاین می توانید با شماره ۰۹۱۲۳۲۲۲۴۷۲ تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید.

دسته بندی : سکس و اختلالات جنسی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها