روان درمانی در افسردگی-افسردگیتان را درمان کنید

               تعریف روان درمانی

روان درمانی به هر نوع روش غیردارویی گفته میشود که باعث احساس بهتر فرد نسبت به خود و اطرافش می شود.وقتی من به حرفهای بیمارم گوش می دهم و او خودش راتخلیه میکند رواندرمانی است.وقتی حرفهای بیمارم را برای خودش بازگو می کنم و به درد و رنجش اشاره می کنم رواندرمانی است.رواندرمانی نیاز به فضایی کاملا حمایت گر وپذیرنده دارد وگرنه مراجع دیگرنخواهد آمد. خیلی وقتها مردم روانکاوی و رواندرمانی را بجای هم به کار می برند.

آنچه موضوع رواندرمانی است احساسات و افکار و خاطرات و عادتها و تمایلات و دیدگاه های بیمار به خودش و آینده و روابطش با افراد مهم زندگی مانند پدر مادر همسر و نهایتا محصول همه اینها  یعنی رفتارهای متنوع شخص درطی زندگی است. همه اینها به صورت گفتگو و تبادل و تعامل بین درمانگر و بیمار مطرح می شود.پس باید پرسید چه چیزی در رواندرمانی مورد بحث قرار نمی گیرد؟؟

به معنایی،هر شنونده خوب و حمایتگر و بیطرفی که قضاوت نکند می تواند یک درمانگر خوب باشد. اما رواندرمانگر با خصوصیتهای روانی و رشدی خودش و انسانهای دیگر  از جمله بیمار آشنا است. رواندرمانی در خلاء اتفاق نمی افتد. رواندرمانی در متن جامعه و خانواده بیمار و نیز متن جامعه و خانواده درمانگر اتفاق می افتد .رواندرمانگر می تواند روانپزشک یا روانشناس یا روانکاو یا مشاور حرفه ای باشد.

                 روان درمانی در افسردگی

وقتی کسی افسرده می شود دچار کاهش انرژی و انگیزه  می شود.این باعث یک چرخه معیوب و تشدیدگر می شود.با کاهش انرژی فرد بتدریج دچار گوشه گیری،کم کردن فعالیتها،کاهش کار و درس خواندن و…میشود که نتیجه آن افت شغلی ،افت اجتماعی،افت درسی و ….است که خود باعث تشدید بی انگیزگی  و افسردگی شخص می شود.

در افسردگی رواندرمانگر از بیمار می خواهد که این چرخه معیوب و تشدید کننده افسردگی را بشناسد .حتا افکار منفی و تشدید کننده درذهن خود را بشناسد.درمانگر درطی هفته ها افکار منفی و یا غلط را در ذهن بیمار شناسایی می کند .بایدها و نبایدها و قوانین سختی که در کودکی در ذهن بیمار  جا گرفته باید کمرنگ شده و جایش را به هدفها و افکار انعطاف پذیر و شدنی و همچنان ارزشمند بدهد .از بیمار خواسته می شود در طی هفته کارهای کوچک و ارزشمندی را جایگزین پرخوابیها و گوشه گیری و شکایتها بکند.در حالی که بتدریج طی هفته ها افکار و عادات مثبت بیمار بیشتر می شودفرد می تواند بتدریج به جایگاه قبل از افسردگی  برسد و مجددا تجربه های لذتبخش و رضایت بخش خود را تکرار کند.این در واقع برعکس آن چرخه معیوب افسردگی است.

به این نوع روان درمانی ،درمان شناختی رفتاری یا( سی بی تی )گفته می شود.به آموزشهای رفتاری این درمان،فعالسازی رفتاری گفته می شود.

در خیلی از موارد درمان شناختی رفتاری در کنار دارو درمانی انجام می شود تا بیمار بهترین نتیجه را بگیرد.

 

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها