اضطراب آزارتان می دهد؟حق دارید!

علایم اضطراب

بزرگسالان زیادی را دیده ام که میگویند از دبستان اضطراب داشته اند.اما اضطرابشان در نوجوانی تشدید شده است.بعضی بیماران میگویند :من قبلا اگر کسی اضطراب داشت مسخره اش می کردم اما حالا که خودم دچارش شده ام میفهمم چقدر وحشتناک و ناجور است.نمی توانم کار کنم.گاهی برمی گردم خانه.بیقرار می شوم.اصلا نمیدانم چه ام هست.حوصله کاری ندارم.دوست دارم زیر پتو بمانم.به کسی هم نگفته ام چون رویش را ندارم.انگار افسرده هم شده ام.دلم نمیخواهد از خانه بیرون بروم. طپش قلب هم اذیتم می کند.ظهرها نمی توانم بخوابم.دراز می کشم طپش قلبم بیشتر می شود.بعد از نهار اضطرابم بیشتر میشود.اضطراب خیلی بده.نمیشود به کسی هم گفت.شبها خوابم نمی برد.عضلاتم سفت میشود ودرد می گیرد.زود خسته می شوم.ترسو شده ام .قبلا اینطور نبودم.الآن از یک بچه هم می ترسم.شده که اسهال بگیرم.از یک طرف عرق میکنم از یک طرف لرز میکنم.دست و پایم سرد است.

حق دارید که اضطراب داشته باشید!

اضطراب یک بیماری است و می تواند سراغ هر کسی بیاید.پس نشانه ضعف شخصیت نیست.اگر اضطراب دارید سرزنشتان نمیکنم.بدنبال درمان بروید.اگر لازم است دارو بخورید.

خیلی ازموارد افرادی را در ۴۰ یا ۵۰ سالگی دیده ام که اضطرابشان شروع شده وگویی احساس گناه می کنند.انگار قرار نبوده بیمار شوند.بنابراین با اکراه می پذیرند که دارو استفاده کنند. اما  جلسه بعد بخاطر بهبود اضطرابشان تشکر می کنند چون فکر نمی کردند در طی چند هفته بهتر شوند.به آنها می گویم  که درمان را یکسال باید ادامه دهند.

        درمان اضطراب

هدف درمان اضطراب کاهش سریع اضطراب در کوتاه مدت با داروهای سه حلقه ای و بنزودیازپینها وسایر داروهای سریع الاثر و بهبود خواب شبانه بیمار و بهبود علایم جسمی اضطراب مانند طپش قلب و نیز درمان اضطراب در طولانی مدت و با استفاده از داروهای آهسته اثر یعنی اس اس آر آی هست.

این داروها همزمان افسردگی و اشتغال فکری فرد را هم بهتر میکنند.کاهش حافظه،عدم تمرکز،بی اشتهایی،مشکلات گوارشی،انزواطلبی و سایر علایم اضطراب هم بتدریج بهتر میشوند.

بسیار مهم است که فرد برای کاهش اضطراب خود به سراغ الکل و سایر مواد نرود چون اضطراب و افسردگیش بدتر خواهد شد.از طرفی نباید سرخود از داروهای خواب آور و آرامبخش استفاده کند.

یوگا،مدیتیشن،مراقبه و تمرین تنفس نیز بسیار کمک کننده است.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

سلام. حدود ۳ ساله که اضطراب منتشر دارم و دقیقا علائمی که در مقاله گفتید در من وجود داره. اخیرا پزشک نصف سرترالین ۵۰ و نصف کلونازپام ۱ تجویز کرده و هنوز مصرف نکردم. علتش هم اینه که اکثرا اونهایی که سرترالین استفاده کردن میگن اضطراب رو بدتر میکنه و فقط برای افسردگی خوبه. خواستم نظر شما رو بدونم.