اتیسم و درمانهای روانپزشکی

شیوع اتیسم

می دانیم که اختلال طیف اتیسم شیوعی در حدود یک درصد کل جمعیت را دارد.معمولا علایم اوتیسم در سال دوم زندگی آشکار می شود.زمانی که شیرخوار خنده های اجتماعی ندارد.نمی تواند صداهای معنی دار که حاکی از ارتباط با مادر پدر است ایجاد کند. نمی تواند ارتباط چشمی معنی دار با مادر پدر برقرار کند. در موارد شدیدتر ممکن است مشکلات در همان سال اول زندگی خود را نشان دهد.

پذیرش این واقعیت تلخ که شیرخوار دچار اتیسم است برای مادر پدر بسیار سخت و تلخ است.اما تشخیص هر چه که هست باید به کودک کمک کرد.

اما چه داروهایی در اوتیسم کمک کننده هستند؟

۱-داروهای نسل جدید ضد گیرنده دوپامین:داروهایی مانند ریسپریدون و آریپیپرازول و الانزاپین برای کاهش حرکات تکراری،پرخاشگریها،بهبود روابط اجتماعی ممکن است کمک کننده باشند.از ریسپریدون به شکل وسیعی برای کنترل اختلالات رفتاری طیف اتیسم استفاده می شود.

۲-داروهای محرک مانند ریتالین و غیر محرک مانند آتوموکستین:مشکل کمبود تمرکز و بیش فعالی بطور وسیعی در کودکان دچار اوتیسم دیده می شود.کمبود تمرکز مانع یادگیری در کاردرمانی و گفتار درمانی و بازی درمانی می شود.در نتیجه در کنار سایر داروهای اتیسم،از این داروها نیز در کنترل تمرکز کودک استفاده می شود تا کودک یادگیری بهتری داشته باشد.

۳-داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای:در مواردی که کمبود تمرکز و بیش فعالی  با داروهای محرک و آتوموکستین کنترل نمی شود از داروهایی مانند نورتریپتیلین که جزو داروهای خط دوم درمان بیش فعالی است استفاده می شود. ضمنا در مواردی که کودک دچار اتیسم بنظر می رسد اضطراب داشته باشد از این سه حلقه ایها استفاده می شود.

۴-داروهای ضد تشنج:کودکان دچار اتیسم که نوار مغزی غیر طبیعی دارند و یا مشکوک به حملات تشنجی یا ضایعه مغزی هستند ممکن است از داروهای ضد تشنج بهره ببرند.این داروها می تواند در کنترل پرخاشگری و رفتارهای ناگهانی و سایر اختلالات رفتاری آنها کمک کننده باشد.

۵-داروهای ضدافسردگی موثر بر بازجذب سروتونین:برای کنترل رفتارهای وسواسی،علایم افسردگی،انواع اضطراب،مشکلات پرخاشگری ممکن است این داروها کمک کننده باشند.

۶-داروهای کنترل خواب:اختلال خواب به شکلهای مختلفی می تواند در کودکان دچار اتیسم مشاهده شود.طیف وسیعی از داروها مانند ملاتونین،کلونیدین،میرتازاپین،ریسپریدون،ضدافسردگیهای سه حلقه ای ،ترازودون  برای درمان اختلال خواب در کودکان دچار اتیسم بکار می رود.

۷-داروهای کنترل رفتار جنسی:در واقع در سنین نوجوانی ممکن است رفتارهای جنسی نامناسب در کودک دچار اتیسم رخ دهد.در نتیجه برای کاهش میل جنسی از داروهای ضدافسردگی سروتونینی و در موارد شدیدتر از داروهای ضد هورمون جنسی استفاده می شود.

اختلالات همراه در اتیسم

از نظر علامت شناسی و درمان مشکلات همراه در بیماری اوتیسم می توان اختلالات همراه با اوتیسم که نیاز به بررسی و توجه و درمان دارند به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

۱-قشقرق و بهم ریختگیهای شدید رفتاری

۲-رفتارهای خودآزاری مانند کندن پوست یا کوبیدن قسمتی از بدن

۳ -رفتارهای تکرار شونده یکنواخت و تکراری

۴-اختلالات اضطرابی

۵-اختلالات بیش فعالی و کمبود تمرکز

۶-اختلالات افسردگی و دوقطبی

۷-اختلالات خواب

۸-مشکلات زبان و سخن گفتن

۹-مشکلات رفتار اجتماعی

۱۰-رفتارهای وسواسگونه

۱۱-رفتارهای جنسی دوران بلوغ که بدلایل مختلف مشکل آفرین میشوند.

این خلاصه ای بود از مشکلات همراه در اختلال اوتیسم تا مادران و پدرانی که چنین کودکی دارند با آنها آشنا شوند و بتوانند از پس شناسایی و درمان مشکل در بیایند.

باتشکر،دکتر مجید محمدپور روانپزشک

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها