بدبینی،شکاکیت،تحت نظر بودن وحس خیانت

نقاط مشترک بدبینی ،شکاکیت،تحت نظر بودن و حس خیانت

این سه موضوع مشترکات زیادی دارند؛فکر و ذهن بیمار را شدیدا مشغول می کنند،هرسه باعث فاجعه پردازی می شوند،ظاهرا راهی برای جلوگیری از آنها وجود ندارد،زندگی خراب کن هستند،چه دربعد خانوادگی و چه دوستی و چه شغلی و همکاری،سرشار از انرژی منفی هستند،نیاز به مداخله  و درمان دارند و زمانی درمان می شوند که به احساس شک و بدبینی خود تردید کنیم.

بدبینی

بدبینی معانی مختلف دارد:بی اعتمادی به همه آدمها(همه دروغ می گویند)،بی اعتمادی  اخلاقی یا مالی به شریک زندگی(مثلا شک به دروغگویی همسریا ولخرجی)،پیش بینی اینکه آینده بد خواهد بود(ورشکست و بدبخت خواهم شد)، اینکه آدمها همیشه سوء استفاده گرند(اسرارم را فاش می کنند وبه من ضربه می زنند).

شکاکیت

شکاکیت به معنی شک زیاد به یک یا چند موضوع است،شایعترین شکل آن شکهای وسواسی است.در اینجا منظورشکهای وسواسی در رابطه بین زوجها و همکاران است.مثلا خانمی که ته قلبش می داندهمسرش با کسی ارتباط ندارد امااین شک ناراحت کننده آزارش می دهد یا صاحب مغازه ای که همیشه شک دارد شاگردش پولی را برمی دارد بااینکه صدها بار اوراچک کرده است یا پدری که در خواندن درسهای فرزندش شک دارد ،بااینکه فرزند نمره های خوبی می گیرد یا کسی که مدام شک می کند که او هدف و موضوع و منظور حرفهای اطرافیانش است.

تحت نظر بودن

تحت نظر بودن نوع شدیدتری از بد بینی است که فرد احساس میکند صدایش ضبط می شود یا از او فیلم گرفته می شود یا اساسا به شکلی تحت نظر یک قدرت مافوق است که هدف بدی دارد.حتا ممکن است دنبال رد پایی از آن قدرت بدخواه باشد و بدنبالش در خانه و محل کار و ماشین و محله باشد.هر چیزی ممکن است باعث شک چنین فردی بشود.فرد ممکن است تحریک پذیر باشد یا در اضطراب دایم به سر برد.بیمار ممکن است بخواهد شواهد فرضی یا خیالی را از بین ببرد.

 خیانت

شک به خیانت و رابطه گاهی از قالب وسواسی بیشتر رفته و همسر با یقین زیادی بدنبال اعتراف گرفتن از شریک زندگی و یا پیدا کردن شواهدی برای خیانت است.مثلا چین و چروک رختخواب یا تخت یا بهم خوردن نظم صندلی ها را دلیل خیانت می داند.هر چند وقت یکبار ممکن است افکار خیانت بالا بگیرد و دوباره فروکش کند.از نگاه اطرافیان مشخص است که اصلا چنین موضوعی مطرح نیست اما برای بیمار پذیرش غلط بودن افکارش تقریبا غیر ممکن است.

تاثیر شک و سوظن و بدبینی بر زندگی

آنچه مطرح شد درنهایت می تواند باعث از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی و انزوا و از دست دادن شغل و یا ورشکستگی مالی و شغلی شود.

در زندگی خانوادگی ابتدا زوجه ممکن است این بدبینی را به حساب غیرت زوج بگذارد اما وقتی شرایط حادتر می شود و زوجه حق بیرون رفتن از منزل ندارد و مرد تحریک پذیر می شود و کار به مشاجره و کتک کاری می کشد نهایتا زن ترجیح می دهد جدا شود.ممکن است بارها قهر و آشتی رخ دهد و زندگی تبدیل به جهنم شود.

علتهای بدبینی و شک و سوظن

ممکن است سابقه وسواس فکری عملی و سابقه شک وسواسی در بستگان دیده شود.همچنین ممکن است سابقه بدبینی در بستگان دیده شود .در این شرایط بیماری ارثی بوده و نیاز به داروهای متناسب بابیماری هست ،به شرطی که بیمار مشکل وسواس فکری یا اختلال بدبینی خود را بپذیرد و حاضر به مصرف دارو شود.اما با قطع درمان بیماری عود میکند.

دلیل دیگر بدبینی و شک می تواند مصرف مواد مخدر و بخصوص محرک یعنی شیشه باشد.در مصرف مواد زمانی که بیمار مصرف می کند شک و سوظن وی بیشتر می شود و با ترک مواد سوظنش فروکش می یابد .

گاهی هم دلیل خاصی برای شروع بیماری پیدا نمیکنیم اما به هر حال نیاز به درمان وجود دارد.

در اختلال افسردگی شدید و اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی هم این بدبینی ها و سوظن ها دیده می شود که همراه با علایم شدیدتر و پیشرفته تر و یا علایم افسردگی هست.

سرانجام بیماری

همه آنچه که به عنوان شک و بدبینی و سوظن در بالا برشمرده شد اختلال و بیماری محسوب شده و نیاز به درمان دارد.

مواردی که شک و سوظن ناشی از مصرف مواد است و با قطع مصرف بهتر میشود سرانجام درمان خوب بوده و پیش آگهی خوب است.

در افسردگی و اختلال دوقطبی اگر عود کننده نباشد بیماری قابل کنترل است اما در مواردی که افسردگی و دوقطبی عود کننده و طولانی مدت باشد سرانجام خوبی ندارد.

در مواردی که بیماری ارثی بوده یا اسکیزوفرنی مطرح باشد پیش آگهی و سرانجام بیماری بد خواهد بود.

نویسنده :دکتر مجید محمدپور

دسته بندی : Uncategorized
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها