میگرن را بیشتر بشناسید

میگرن چیست؟

میگرن سردرد شدیدی است که اکثرا همراه با تهوع،استفراغ،حساسیت نسبت به نور وصدا ،گاهی حساسیت  به بو و حتا لمس است.درد به صورت خفیف شروع شده و بتدریج شدید و ضرباندار می شودودر طی فعالیت فیزیکی شدت می یابد.درد ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر برود.سردرد ممکن است یکطرفه باشد اما اکثرا دوطرفه است.معمولا حدود 4 ساعت می کشد و در موارد شدید حتا بیش از سه روز ادامه دارد.                         میگرن از سنین ۱۰ تا ۴۰ سالگی دیده می شود و معمولا تا ۵۰ سالگی بتدریج کاهش می یابد. از هر ۴ بیمار مبتلا به میگرن ۳ نفر زن هستند.

علایم روزهای قبل از سردرد

شصت درصد مردم از چند روز تا چند ساعت قبل از سردرد دچار علایم زیر می شوند:حساسیت به نور و صدا و بو،احساس خستگی،ولع خوردن یا بی اشتهایی،تفییرات خلقی،تشنگی شدید و ادرار زیاد،نفخ،اسهال یا یبوست،خمیازه زیاد،سفتی گردن.

یکساعت قبل از سردرد

در زمان نزدیک به سردرد علایم بینایی مثل جرقه نور،نقاط سیاه،خطوط کج و معوج،دید تونلی،عدم بینایی،لکنت در تکلم،صدای زنگ در گوش،سوزن سوزن شدن در دست یا پا،بی حسی در صورت،شنیدن صدا یا موسیقی رخ می دهد.

پس از سردرد

روز بعد از اتمام سردرد احساس خستگی،گاهی سرحالی یا تازه گی،درد عضلانی یا ضعف،ولع به غذا یا بی اشتهایی  دیده می شود.

علت میگرن

چیزی که می دانیم این است که عوامل شعله ور کننده یا ماشه چکان میگرن باعث فعال شدن سلولهای عصبی مستعد شده و این سلولوها سبب فعال شدن عصب مهم سه قلو یا تری ژمینه در صورت و سر می شود.فعال شدن عصب سه قلو سبب آزاد شدن ماده سروتونین و پپتید وابسته به ژن کلسیتونین می شود.این عوامل خود باعث التهاب شریانها و پرخونی ناحیه و درد می شود.از نظر ژنتیکی اگر یک والد میگرن داشته باشد پنجاه درصد و اگر هر دو والد میگرن داشته باشند 75 درصد احتمال میگرن در فرزند هست.از هر 5 مبتلا به میگرن 4 نفر سابقه میگرن را در فامیل می دهند.

عوامل شروع کننده سردرد میگرنی

تغییرات هورمونی (مانند دوره پریود،یاءسگی،بارداری،مصرف قرصهای ضد بارداری)،استرس در زندگی،بعضی غذاها مانند پنیر کهنه،الکل،مواد نگهدارنده غذایی مانند نیتراتها و مونوسدیم گلوتامات،نخوردن وعده غذایی،تغییرات آب و هوا و باد شدید یا تغییر ارتفاع،کم یا زیاد مصرف کردن کافیین،صدای بلند،نور شدید،بوهای تند،ورزش و سکس،سیگار،خواب زیاد یا کم خوابیدن ،بعضی داروهای گشادکننده عروق(داروهای قلبی).

آیا میگرن قابل علاج قطعی است؟

متاسفانه خیر.فقط میتوان پیشگیری و کنترل کرد.

چه بیماریهایی با میگرن همراهی دارد؟

بیماریهای روانپزشکی مانند افسردگی،پانیک،اضطراب منتشر،بی خوابی،سندرم پای بیقرار،اختلال دوقطبی ،افکار خودکشی ،فیبرومیالژیا در بیماران میگرن چندین برابر شایع تر است.علت این مساله نقش مشترک سروتونین و نوراپی نفرین در میگرن و بیماریهای روانپزشکی  شمرده می شود.

بیماریهای عروق کرونر قلب،سکته های خفیف مغزی،فشارخون بالا شایعتر از معمول است.

بیماریهای آلرژیک و تب یونجه شایعتر هستند.

انواع دردهای مزمن،کمردرد ،فیبرو میالژیا،مشکلات گوارشی مانند اولسر پپتیک و خونریزی از دستگاه گوارش شایعتر هستند.

تشخیص

تشخیص میگرن فقط  براساس علایم و شرح حال است و هیچ نوع آزمایشی ندارد.برای رد سایر علتهای خطرناک سردرد مانند خونریزی و تومور و افزایش فشار داخل مغز از تصویربرداری ام آر آی و سی تی اسکن مغز استفاده می شود.گلوکوم یا آب سیاه چشم نیز از علل سردرد است.

درمان

برای کاهش و توقف حمله میگرنی از مسکنهایی مانند ایبوپروفن،ناپروکسن،دیکلوفناک و استامینوفن کدیین  و ترکیبات کافیین دار استفاده می شود.برای حالت تهوع از متوکلوپرامید و اندانسترون استفاده می شود.دارویی که در قدیم زیاد برای درمان میگرن استفاده میشد ارگوتامین و ارگوتامین سی است.داروهای جدیدتر شامل سوماتریپتان و ریزاتریپتان بصورت خوراکی یا قطره یا تزریقی است .مصرف این داروها می تواند باعث کاهش یا پیشگیری از سردردهای بعدی بشود.

پیشگیری از میگرن

زمانی که سردردهای میگرنی شدید باشد یا به درمان جواب ندهد یا بیش از ۴ روز در ماه اتفاق بیفتد از درمانهای پیشگیری کننده استفاده می شود.

این درمانها شامل ضد افسردگیهای سه حلقه ای،ضد افسردگیهای خانواده فلوکستین و ونلافاکسین،داروهای فشار خون مانند متوپرولول و مهارکننده های کانال کلسیم،داروهای ضدتشنج مانند سدیم والپروات و توپیرامات و جدیدترین داروها شامل آنتاگونیست پپتید وابسته به ژن کلسیتونین که تزریق ماهیانه دارد،می باشد.

درمان بیماریهای همراه با میگرن

درمان افسردگی و وسواس فکری و اضطراب و بی خوابی به بهبود سردردهای میگرنی کمک میکند ،بطور مثال استفاده از نورتریپ تیلین و بنزودیازپینها و ونلافاکسین .یا استفاده از توپیرامات برای بیمار میگرنی دچار پرخوری و اضافه وزن یا ضد افسردگی سه حلقه ای در بیمار میگرنی که مشکل گوارشی دارد.

تاثیر سبک زندگی بر کاهش سردرد میگرنی

طبیعتا زندگی که به دور از استرس و همراه با خواب منظم و رژیم غذایی صحیح و ورزش و مدیتیشن و آشامیدن آب فراوان روزانه باشد باعث بهبود مشخص سردردهای میگرنی می شود.

دسته بندی : Uncategorized
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
نمایش همه پرسش ها