مادر،پدر به خواب فرزندتان اهمیت بدهید.


            مادر پدر به خواب فرزندتان اهمیت بدهید.

متاسفانه این روزها بدون هیچ نظارتی دست هر کودک و نوجوانی یک موبایل یا تبلت هست که جای همه چیز را برایشان گرفته است.وحشتناک است که مادر پدر اجازه می دهند کودکشان ،شب موبایل را به رختخواب ببرد و آنقدر بازی کند و تماشا کند تا خوابش ببرد.این اجازه دادن بهای سنگینی دارد که مادرپدر در سالهای آینده آن را خواهند پرداخت.

              نظم روزمره

نظم روزمره وعادتهای اولیه نقش مهمی در ایجاد مسئولیت پذیری و برنامه ریزی منظم روزانه کودک در آینده اش دارد.او بدین طریق مدیریت هیجانات و به تاخیر انداختن خواسته ها ومدیریت زمانش را یاد می گیرد.برنامه ریزی را یاد می گیرد.خودکفایی و خودکار بودن را یاد می گیرد.کودک خودِ زندگی را یاد می گیرد.

زمان خوابیدن ،زمان بیدارشدن،زمان صبحانه،نوع صبحانه،نشستن کنار دیگران،زمان بازی ،زمان نقاشی،زمان گفتگو ،زمان مهمانی،زمان مسافرت،آداب نهار و شام خوردن در کنار دیگران ،احترام به خواب دیگران،احترام به سکوت درخواست شده،پذیرفتن مسئولیتهای کوچک و بعد بزرگتر ،همه سمبلی از زندگی بزرگسالی و آینده هستند.

این آموزشهاباید  تا ۱۸ سالگی ادامه یابد.از کودکی تا ۱۸ سالگی.هیچ مدرسه ای اینها را آموزش نمی دهد.اصول زندگی را فقط پدرمادر میتوانند آموزش دهند.از نقش خودتان غافل نشوید.

              زمان آموزش

نمیتوانید در۱۵ سالگی شروع کنید.نمی توانید در ۱۱ سالگی شروع کنید.اما اگر هنوز شروع نکرده اید از همین الآن شروع کنید،اگرچه زمان طلایی رااز دست داده اید.

اختصاصا به خواب بپردازم.بهداشت خواب برای رشد مغزی و جسمی و بهداشت روان فرزندتان لازم است.بی خوابی مشکل در پردازش و یادگیری،اضطراب ،افسردگی ایجاد می کند.بیخوابی با پیامدهایی که بدنبال دارد اعتماد بنفس کودک را پایین می آورد.بیخوابی معمولا پیامد رفتارهای مشکل زای دیگر هم هست مانند بازی های آنلاین،اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری،بیش فعالی و کمبود تمرکز،اضطراب نوجوان و کودک،مشکلات هیجانی.

در واقع وقتی میخواهیم بی خوابی و بدخوابی کودک را رفع و درست کنیم این مشکلات خودشان را نشان می دهند.فکر نکنید که فرزند شما استثنا است و مشکلی ندارد ،چون معمولا همه مادران، فرزند خودشان را فوق العاده می دانند.

پس به زمان خوابیدن فرزندتان اهمیت بدهید،حتا اگر ۱۶ یا ۱۷ یا ۱۸ سال داشته باشد.اگر اهمیت ندهید مشکلات هیجانی فرزندتان در آینده گریبانگیر شما خواهد شد.

           دردسر موبایل و تبلت 

موبایل و تبلت وسایل کمکی برای خوابیدن نیستند.آنها وسایلی برای نخوابیدن هستند.فرزند و نوجوانتان را در رختخواب با موبایل و تبلت تنها نگذارید،چون اساسا کار غلطی است.میتوان از موبایل و اسپیکر آن برای کتاب قصه یا رُمان  صوتی استفاده کرد.نمیدانم حوصله قصه گفتن برای فرزندتان را دارید یا نه،اما کتاب صوتی هم چیز خوبی است.

فرزند شما هنگام خواب می تواند از اسپیکر موبایل یا تبلت به یک موسیقی آرامبخش گوش دهد. اما قرار نیست آنقدر فیلم و کارتون نگاه کند تا خسته شود و خوابش ببرد.اینکار را با کودکتان نکنید.شما مسئول او هستید.

             لذت طلبی ،عامل مزاحم

این تمایلِ به لذت طلبی که با عادتهای درست و صحیح کودک تداخل دارد باید متوقف شود.فرزند شما اگر به مدرسه می رود برای لذت طلبی نیست،البته سعی میکنید به تلاشش پاداش دهید.اگر فرزندتان از ۱۲ سال پشت میز نشستن درکی داشت مدرسه برایش عذاب می شد.شما ۱۸ سال فرصت دارید تا عادتهای درست را به کودکتان آموزش دهید،وفقط شما می توانید.عادت به موقع خوابیدن یک عادت و مفهوم کلیدی است.

اگر در هنگام خوابیدن چراغها را خاموش میکنید و چراغ خواب را روشن می کنید پس برای اینترنت هم فکری بکنید.

فرزندتان را با موبایل در رختخواب تنها نگذارید چون باعث بیخوابیش خواهید شد و شما مقصرید.فرق نمیکند که تعطیلات تابستان باشد یا اوج درس خواندن و امتحانات.اینکه کودک و نوجوان بخواهند ساعت ۳ یا ۴ صبح بخوابنددرست نیست ،باید قبل از ۱۲ آماده خواب باشند،چرا که نه؟ مگر نباید برنامه ای وجود داشته باشد؟ اگر برنامه ریزی نداشته باشیم ساعت بیولوژیک ما بگونه ای عمل میکند که هر روز دیرتر بخوابیم پس فرزندتان را در اخر شب رها نکنید.بگذارید به کمک شما برای خوابش برنامه ریزی کند.قصه یا کتاب یا موسیقی هنگام خوابش را انتخاب کند.اینطوری به او یاد می دهید که هیجانات و استرسش را کنترل کند.

              مسئولیت خود را برعهده بگیرید

اگر یک فرزند دارید معنیش این نیست که باید بدون برنامه بزرگ شود.قرار نیست روزها بگذرند و فرزند شما از نظر زیستی رشد کند اما از نظر روانی در کودکی باقی بماند.او در نوجوانی خواستار استقلال می شود،قبل از استقلال به او مسئولیت پذیری را یاد بدهید.کنترل هیجان را یاد بدهید.

همه مفاهیمی که در بالا گفتم در یادگیری عادت به موقع خوابیدن و به موقع بیدار شدن نهفته است .امیدوارم با خواندن این مطلب بتوانید به آینده کودک و نوجوانتان کمک کنید. فقط شما مادر پدر گرامی میتوانید،واگر شما انجامش ندهید هیچگاه دیگر انجام نخواهد شد.پس موفق باشید.

 

 

 

دسته بندی : اختلال های خواب مهارتهای زندگی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها