نالترکسون ونقش آن در درمان شیشه و تریاک و هرویین

نالترکسون ونقش آن در درمان شیشه و تریاک و هرویین

نالترکسون حدود ۱۸ سال پیش وارد لیست داروهای ایران شد.یادم هست آنزمان تبلیغات زیادی در مورد مصرف این دارو دردرمان اعتیاد به  مواد مورفینی شد.آنزمان هنوز اعتیاد به شیشه تبدیل به معضل بزرگ کنونی نشده بود .

نالترکسون شاید دوباره بتواند جایگاه مهمی در درمان اعتیاد به مواد مخدر و نیز شیشه بیابد.بخصوص که آمپول نالترکسون طولانی اثر عضلانی اکنون در دسترس است.آمپولی که تاثیر آن برای یکماه در بدن می ماند.

چگونه نالترکسون می تواند در درمان اعتیاد به شیشه و مواد مخدر موثر باشد؟ مساله اینجاست که اعتیاد چند ماده ای مانند اعتیاد به شیشه و تریاک یا شیشه و هرویین یا شیشه و متادون شایع است.بنابراین نالترکسون ممکن است در این موارد تاثیر مثبت زیادی داشته باشد و علاوه بر توقف اثر هرویین و تریاک و متادون، اثر برکاهش ولع یا وسوسه  شیشه یا مت آمفتامین داشته باشد.همچنین اثرات مثبتی از مصرف توام داروی  نالترکسون و بوپروپیون در درمان اعتیاد به شیشه گزارش شده است.مصرف بوپروپیون به تنهایی در کاهش وسوسه شیشه در بیماران معتاد به شیشه داشته است.بنابراین مصرف توام بوپروپیون و نالترکسون ممکن است اثر بیشتری بر درمان اعتیاد به شیشه داشته باشد.

نقطه قوت داروی نالترکسون آن است که آمپول عضلانی آن تاثیری یکماهه دارد.خوشبختانه در حال حاضر این آمپول درداروخانه ها موجود است.

***هشدار: مصرف نالترکسون در فردی که اعتیاد به مخدر دارد و از موادمورفینی پاک نشده است بسیار خطرناک است زیرا سبب شروع حاد علایم خماری مورفین می شود و در نتیجه علایم غیرقابل تحملی دارد و در فردی که مشکل زمینه ای قلبی دارد می تواند سبب حمله قلبی گردد.

دسته بندی : اختلال مصرف مواد و اعتیادها اعتیاد به تریاک و هرویین اعتیاد به شیشه
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها