وسواس فکری؛یادآوری ومرور خاطرات تلخ گذشته

وسواس فکری؛یادآوری ومرور خاطرات تلخ گذشته

وسواس فکری بطور کلی یعنی اشتغال فکری و نشخوار فکری با موضوعات مختلف که زمان زیادی از بیمار را میگیرد.تمرکزش را بهم میریزد،عصبی و خسته اش میکند،مانع یادگیریش میشود.مانع کارش میشود و مزاحم تفکرش است.یکی از این وسواسها مربوط به  اتفاقاتی است که بین بیمار واطرافیانش در گذشته ای دور یا نزدیک اتفاق افتاده است.بیمار میگوید گذشته اش جلوی چشمانش رژه میرود.گذشته را بارها مرور میکند،یک اتفاق را بارها مرور میکند.یک صحنه و اتفاق خاص بارها جلوی چشمش می آید و زنده می شود.

چون موضوع اتفاقات ، رابطه بین بیمار و دیگری است چه بسا سبب بروز مشکلاتی بین بیمار و همسر یا اطرافیانش گردد.بسیاری از مواقع فرد نمیداند که مشکل وسواس فکری دارد.او میخواهد به یک نتیجه برسد اما وسواس نه نتیجه ای دارد و نه سر و تهی،بنابراین فرد در یک چرخه عقب و جلو می رود .

در کنار این وسواس فرد دچار افسردگی و تحریک پذیری و اضطراب میشود.

ممکن است بیمار فکر کند طبیعی است که اینگونه به گذشته حساس باشد چون یک رویداد واقعی بوده و ناراحت شده اما واقعیت آن است که بیمار دچار فاجعه پردازی است و مشکل را بزرگ میکند.

            درمان وسواس فکری

درمان رفتاری و غیردارویی وسواس فکری سخت بوده و به خوبی به درمان جواب نمی دهد .اما داروهای ضدوسواس فکری معمولا اثربخش و درمان کننده اند.گاهی برای بیمار عجیب به نظر میرسد که چگونه این خاطرات از یاد میرود؟ اما درواقع خاطرات از یاد نمیرود بله در طی زمان و درمان اهمیت خود را ازدست میدهد و به حاشیه تفکرات و احساسات درونی فرد میرود .البته اگر درمان قطع شود ممکن است  خاطرات قبلی دوباره  مهم شده و مرکز نشخوار فکری گردد.

چه داروهای برای درمان وسواس فکری و افسردگی و اضطراب همراه آن به کار میرود؟ اصطلاحا داروهای مهار بازجذب سروتونین مانند فلوکستین،فلاوکسامین،سیتالوپرام و ..برای درمان وسواس و افسردگی و اضطراب بیمار استفاده میشود.درمان حداقل یکسال باید ادامه یابد.

برخلاف حرفهایی که زیاد میشنویم این داروها وابستگی نداشته و هر گاه لازم باشد قطع شود براحتی در طی چند هفته کاهش یافته و قطع می شود.

بنابراین اگر با گذشته خود و خاطرات گذشته خود زیاد درگیرید به یاد درمان وسواس فکری بیفتید.

متشکرم

 

دسته بندی : اختلال های خواب اختلالات اضطرابی اختلالات افسردگی وسواسها و انواع اختلال وسواسی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

دکتر جان برای درمان این وسواس چه نوع درمانی رو پیشنهاد میکند ؟فقط دارو درمانی؟

سلام من به‌خاطر اضطراب سرترالین مصرف میکنیم ولی از وقتی شروع به مصرفش کردم همش گذشت برام مرور میشه خاطره‌هایی از گذشته چه خوب چه بد یه جورایی حس میکنم تو گذشته دارم زندگی میکنم چرا اینجوری شدم؟

سلام دکتر . روزتون خوش
خانم بنده مدام در گذشته زندگی میکنه و تمام اتفاقات تلخی که مربوط به خانواده ی خودش در مجردی و بحث های ریز و درشت در زمان متاهلی با خانواده ی من رو داشتیم ، بررسی و همیشه سوال میپرسه : چرا اینکار رو کردن ؟ چرا اینو نگفتم / نگفتی ؟ و خیلی چیزای دیگه که باعث تلخ شدن و بحث های زیادی در زندگی ماشده ، الان با ۲ تا بچه نوجوان شما میگید من چکار کنم . ؟ خدا خیرت بده لطفا راهنمایی کنید .

سلام تصمیمی غیر جدی برای کشتن کسی مدام تو سرم می‌چرخه. سال‌ها قبل هم چنین افکاری داشتم که باید خونوادم رو بکشم تا به آسایش و آزادی برسم و الان چنین فکری با قوتی بیشتر در مورد یک نفر داره تو سرم می‌چرخه. من مشکلات روانی دارم ولی برای کشتن این شخص دلایلی منطقی و منافع مالی دارم. به نظر شما این می‌تونه خطرناک باشه؟ مشکلات روانیم به شکل تخصصی تشخیص داده نشده چون مراجعه نکردم ولی افسردگی، اضطراب، وسواس فکری و گاهی عملی، اختلال هویت جنسی و… رو خودم در خودم تشخیص می‌دم.

سلام دکتر خسته نباشید. دکتر من یه دختر ۱۷ ساله ام که از ۱۴ سالگی وسواس فکری دارم . یعنی یه فکر مزخرف میوفته تو ذهنم و اون فکر تو مغزم همش پیچ و تاب میخوره بهم استرس میده شبا نمیگذاره بخوابم دیوونه ام میکنه

سلام خسته نباشید.یک سال ونلافاکسین مصرف داشتم روزی ۱۵۰ میلی روی وسواس تاثیر نداشت به روانپزشک مراجعه کردم با انتقاد از تجویز قبلی گفتن ونلافاکسین خط اول درمان نیس و برام سرترالین تجویز کردن و گفتن ده روزه ونلافاکسینو قطع کن به نظرتون ده روز زیادی عجولانه نیس ؟و این که سرترالین به اندازه فلوکسامین بر وسواس فکری موثر هس؟ممنونم