توصیه های رفتاری مهم به والدین کودک کم تمرکز و بیش فعال

رفتار درمانی درکودکان کم تمرکزو بیش فعال توسط مادر پدر

والدین عزیز ،برای کمک به کودک کم تمرکز و بیش فعال خود ،غیراز درمان دارویی باید به نکات اصلی رفتاردرمانی در کودکتان  توجه کنید.این اصول ،ساده و در عین حال بسیار مهمند.آنها را به خاطر بسپارید و اجرا کنید.

۱-همیشه ازشروع بیداری صبح تا هنگام خواب شب یک برنامه مشخص تکراری برای فرزندتان بگذارید.مثلا ساعت بیدارشدن،ساعت صبحانه و نهار و شام،ساعت شروع تکالیف و پایان تکالیف،ساعات تماشای تلویزیون،مسواک زدن،ساعت به رختخواب رفتن.

۲-فرزندتان را منظم وسازمان یافته  بار آورید.از کودکتان بخواهید که کیف مدرسه وکتابها و وسایل درسی،لباسها ،کفش و اسباب بازیهایش راهمیشه در یک جای ثابت قرار دهد تا کمتر آنها را گم کند.

۳-عوامل حواسپرتی را رفع کنید.تلویزیون را خاموش کنید،صداها را محدود کنید(مثلا پنجره را ببندید)،دور و بر کودک را خلوت وتمیز کنید.مثلا اگر زیاد آب میخورد کنارش یک قمقمه آب بگذارید.بعضی کودکان در یک زمینه موسیقی بهتر گوش می دهند یا هنگام یادگیری در حال راه رفتن بهتر یاد می گیرند.

۴-برای اینکه فرزندتان درگیر انتخابهای زیاد نشود واز طرفی احساس محدودیت شدید نکند،امکان انتخابهای محدودی برایش فراهم کنید.مثلا انتخاب بین یک اسباب بازی و اسباب بازی دیگر،این غذا و آن غذا،این وسیله یا آن وسیله .

۵-وقتی بافرزندتان صحبت می کنید خیلی واضح و مشخص سخن بگویید.وارد تله بحث با اونشوید.قوانین و مقررات خانه باید مشخص و واضح باشد.برای اینکه بداند حرفش راشنیده اید برایش تکرار کنید.مختصر راهنمایی بکنید.

۶-به فرزندتان کمک کنید خودش برنامه بریزد.می توانید تکالیعش را به قسمت ها کوچک تر و ساده تر تقسیم کنید.برای کاهش فشار و استرس در تکالیف طولانی،زودتر شروع کنید و در حین آن،وقفه و استراحتهای کوتاه بدهید.

۷-رفتارهای مثبت و منفی فرزندتان را شناسایی کنید و برایش هدف تعیین کنید و تشویقش کنید.هدفهای رفتاری باید واقع بینانه و در گامهای کوچک باشد.بدنبال رفتارهای مثبت او باشید و تشویقش کنید تا بداند کارش را بخوبی انجام داده است.

۸-بطور موثر ایجاد انضباط کنید.بجای سرزنش،جیغ کشیدن و تنبیه فیزیکی ،از راهنماییهای موثر،مهلت دادن ویا حذف یک امتیاز به عنوان نتیجه رفتار نامناسب کودک استفاده کنید.

۹-فرصت انجام کارهای مثبت و موفقیت آمیز ایجاد کنید.کارهایی که کودکتان بخوبی بلد است را پیدا کنید و تشویقش کنید؛مانند ورزش،موسیقی،بازی،نقاشی…۰ چنین فرصتی به ایجاد یک فضای مثبت و حمایتی کمک می کند.

۱۰-الگوی یک روش زندگی سالم باشید.غذاهای سالم و مغذی،فعالیت فیزیکی زیاد و خواب کافی بسیار مهم هستند.اینها از بدتر شدن علایم بیش فعالی کمبود تمرکز جلوگیری می کنند و به کودک خود تنظیمی را یاد می دهند.

دسته بندی : بیماری های روحی و روانی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

سلام و خسته نباشید. در افراد بزرگسالی که مشکل تمرکز و تفکر دارند، میشه از داروهای محرک مثل ریتالین استفاده کرد و آیا این دسته از داروها اختلال رو درمان می کنند یا تا وقتی استفاده می کنیم موثر هستند؟