بهترین روش ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد

بعنوان درمانگری که حدود ١٧ سال است با انواع اعتیاد سر وکار دارم، شناخت زیادی از آثار مواد مخدر و روش های ترک اعتیاد دارم و عمیقا حس می کنم چه بار سنگینی بر دوش بیمار و خانواده است.

برای ترک اعتیاد واقعا نیاز به صبوری بسیار زیاد است تا بتوانیم در بهبود یک فرد معتاد قدمی به جلو برداریم.

اعتیاد واقعا بیماری بی کلاسی است!اینطور نیست!؟

در طی بیماری اعتیاد مردم و خانواده ها آماده اند تا به قضاوت بیمار و خانواده اش بپردازند، آن هم قضاوتی گزنده. بار سنگین یأس را در چهره و رفتار اطرافیان می شود لمس کرد. حتی اگر زمانی فرد بر اعتیاد خودش غلبه و ترک اعتیاد کند، باز هم مدالی نمی گیرد! حتما دیده یا شنیده اید که مثلا فلان بیمار بر سرطان خود یا  قطع  اندام خود یا شرایط بسیار سخت جسمی خود غلبه کرده و بهبود یافته است و مورد تشویق دیگران قرار میگیرد، اما برای یک معتاد بهبود یافته اینطور نیست .

Bipolar-Disorder-in-Men

برای او افتخاری وجود ندارد که بخواهد با کسی شریک شود. حتی برای درمانگر و پزشک هم ترک اعتیاد فرد، افتخاری محسوب نمی شود. همه بی سر وصدا کار خود را می کنند بیمار،خانواده و پزشک. در واقع برای ترک اعتیاد پزشک نمی تواند پشت پرستیژ و تحصیلات آکادمیک خود پنهان شود و واقعا هر پزشکی هم نمی تواند به درمان اعتیاد بپردازد. به همین علت بسیاری از روانپزشکان از کار با بیماران معتاد اجتناب می کنند.

البته این نه امتیازی مثبت تلقی می شود نه منفی. درواقع مهمترین و قویترین نقش پزشک در ترک اعتیاد دادن امیدواری ،حمایت و دلگرمی  به بیمار و خانواده است. برای ترک اعتیاد پزشک باید شناختی واقعی از اعتیاد داشته باشد. باید عملگرا باشد و عمیقا به ذات انسان و انسانیت احترام بگذارد. با فراز و فرودهای سیر درمان  اعتیاد آشنا باشد و نیروهای تضعیف کننده و فشارهای منفی وارد بر خانواده و بیمار را بشناسد. در مسیر درمان اعتیاد یک روانپزشک باید بدنبال اهداف دست یافتنی باشد ونه آرمانی!

همه این عوامل مانند اجزای یک سیستم موقعیت یاب هستند که به درمانگر و خانواده و بیمار در ترک اعتیاد کمک می کنند. نبود هر یک از این عوامل ممکن است ما را به اشتباه بیندازد و بتدریج از مسیر ترک اعتیاد دور  کند؛ بطوریکه به عود و شعله ور شدن مجدد اعتیاد ختم شود.

در بسیاری اوقات درمان اعتیاد زمانی میسر می شود که تنگناهای مادی بیمار را به سمت درمان کشانده باشد .زمانی که بسیاری از منابع مالی خانواده اتلاف شده است.در بسیاری موارد ،اعتیاد و مصرف مواد جزو خرده فرهنگ محله های فقیرنشین و کم درآمد یا حاشیه نشین است در نتیجه اساسا خانواده در فقر به سر می برد.پزشک موفق و وظیفه شناس برای حفظ رابطه انسانی بین خود و بیمار و خانواده اش ناچار است فداکاری زیادی کند اما آیا درمورد پاداش مادی یا دستمزد خود هم می تواند فداکاری کند؟

درواقع ماهیت حرفه پزشکی با فداکاری واز خود گذشتگی عجین است و همین مسأله می تواند به شدت بر رابطه پزشک با خانواده خودش(همسر و فرزند)تاثیر بگذارد.درواقع همان نیروهایی که بر بیمار معتاد و خانواده اش تاثیر منفی وتضعیف کننده وارد میکند می تواند بر روی پزشک و خانواده پزشک هم تاثیر مخرب بگذارد.این نیرو همان انتظاری است که جامعه از پزشک و خانواده اش دارد.در واقع جامعه باارزشهای اجتماعی متناقضش پزشک و خانواده اش را نیز قضاوت می کند.

drug-addiction-120202

 در یک درمان قابل قبول و مناسب در اعتیاد نباید رابطه ای مادی و پولی بین پزشک و بیمار اعتیادی وجود داشته باشد چرا که در درمان اعتیاد مهمترین  وقویترین ابزار پزشک برقراری وحفظ یک رابطه انسانی با بیمار معتاد و خانواده اش است و چشم داشت مادی و پولی در میان مدت و دراز مدت به شدت این رابطه را تخریب میکند لذا تا زمانی که سیستم بهداشت عمومی جامعه پاسخگوی نیازهای پزشک نباشد مسلما چرخ درمان اعتیاد می لنگد.

همه ما می دانیم که بیماری اعتیاد چگونه هزینه های بسیار سنگینی بر جامعه تحمیل می کند و اینکه کنترل اعتیاد چقدر می تواند این هزینه ها را کاهش دهد یعنی در یک برنامه بهداشتی ملی حتی اگر دستمزد پزشک درمانگر  از منابع دولتی تامین بشود باز هم بیشترین سود را همان دولت با کاهش مخارج بهداشتی خواهد برد.

بعنوان یک درمانگر اعتیاد کاملا با مشکلات مالی بیماران و خانواده ها آشنا هستم و خیلی از مواقع سعی می کنم مراعات بیماران کم بضاعت را بکنم مثلا زنان سرپرست خانواده و یا جوانان بدون درآمد ٬بطوریکه گاه کار برخودم هم سخت می شود و قضاوتهای جامعه آزارم می دهد،مگرنه اینکه من نیز یک انسان هستم؟

دکتر محمدپور دکتر روانپزشک در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

23 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر.بنده مدت دو سال به شیره تریاک اعتیاد داشتم روزی سه گرم خوراکی.بعد از اون مدت یک سال و نیم روزی دو تا سه عدد قرص چهل متادون مصرف کردم که بصورت تدریجی به روزی یک عدد قرص بیست رسوندم.بعد دوباره شیره تریاک رو جایگزین کردم و تدریجی به روزی نیم گرم به صورت تدخینی (کشیدن)رسوندم.الان سوال من اینه ب کمک پزشک عمومی و بدون داروهای مورفینی میتونم تا حدی علائم خماری رو کم کنم.و اینکه این کم کردن تدریجی تاثیری رو کم شدن علائم خماریم داره.ممنونم اقای دکتر ی دنیا تشکر

سلام اقای دکتر محمدپور .بنده ده سال شیره تریاک مصرف میکردم به مقدار پنج تا هشت گرم خوراکی در روز و حدود ۴۰ روز پیش تصمیم به ترک گرفتم با متادون شروع کردم و سر یکماه با کم کردن تدریجی متادون اونم قطع کردم فقط سوزش کف پا و بیخوابی تو این ده روز از زندگی منو انداخته .خونواده هم نمیدونن .لطفا یه راه چاره بمن بگید .دیشب از شدت درد و سوزش کف پا نصف قرص پنج متادون رو به اجبار خوردم تا بتونم بخوابم و پنج ساعت خوابیدم لطفا یه راه چاره لطف کنید ممنون

سلام من ۵سال مصرف شیره تریاک داشتم روزی دو وعده اندازه ی یک حبه قند مصرف میکردم ی دفعه گذاشتم کنار بدون هیچ دارویی ۶شب اول بدن درد و تب و لرز شدید داشتم بعدش کم شد ولی ن اونقدر بعدش ۵روز استفراغ داشتم شدید بعد استفراغ و خوب شد ولی بدن دردیم خوب نشد تا شب ۲۰اصلا خواب نداشتم شاید شبی ۱ساعت اونم ۱۰دقیقه خواب بعدش کم کم خوابم بهتر شد الان نزدیک ۵۰روز شده ترک کردم ولی هنوز پاهام درد داره نوروبین هم زدم ویتامینc و مولتی هم مصرف میکنم الآنم چیکار کنم دردم خوب بشه اینقدر درد پا دارم که بیشتر از ۵دقیقه نمیتونم روی پاهام واستم

سلام آقای دکتر
برادرم چندین ساله اعتیاد به تریاک داره
میشه راهنمایی کنید چطور کمکش کنم .
آیا معرفی به کمپ ترک اعتیاد رو پیشنهاد میکنید.ممنون از زحمات شما

درود خدمت اقای دکتر. من دوسال 100میل قرص متادون مصرف کردم. تصمیم گرفتم در خانه با کم کردن روزی 5میل وهرپنجروز یک بار کم کنم تا الان دوروزه قطع مصرف کردم. بی خوابی شدید امونم بریده ژلفن یع دونه خوردم امروز یه ساعت خوابیم ایا مشکل نداره دارویی دیگه هست وطریقه مصرف به چه شکل است. واینکه همسرم کمکم میکنه در خانه اگر توصیه ای دارید لطفا منت بزارید بفرمایید که درد وبی خوابی زیاد دارم

سلام دکتر جان وقت بخیر من شربت اپیوم مصرف میکنم و شبها ۱قرص کلوناز میخورم و از طرفی تیروییدم رو برداشتم ،حالم خیلی بده و سیستم گوارشمم هم بهم ریخته و زانو درد و پا درد دارم ،نمیدونم این شربت هاهم مزخرفن ،لطفا بگین کجا برم و چطور ترک کنم خسته ام واقعا زندگی برام جهنم شده مخصوصا بعداز این سرطان تیرویید ،نمیدونم چیکار کنم بریدم

سلام آقای دکتر من مدت دو سال شیره تریاک مصرف میکردم البته هر روز صبح یه مقدار قرص متادون می‌خوردم تا اینکه الان نزدیک به سه ماه هست توسط قرص متادون مصرف شیره رو ترک کردم توی این سه ماه یه دو نه قرص ۲۰ رو توی دو وعده مصرف میکردم الان سه هفته هست مقدار مصرف متادون رو کم کردم میخام به صفر برسونم ولی گاهی اوقات حالم بده میشه میخواستم برای ادامه راه منو راهنمایی بفرمایید عاجزانه خواهشمندم

سلام آقای دکتر من به مدت ۵ ۶ سال از سن ۱۵ تا ۲۱ سالگی مصرف مورفین داشتم اولش شیره تریاک و بعد ۲ سال آخر متادون روزی ۲ عدد قرص ۴۰ میخوردم که ۲۵ روز پیش من رو اجباری بردن کمپ که ۲۵ روز کمپ بودم و تو اون ۲۵ روز هیچ دارویی بهم ندادن دهنم سرویس شد ۲۵ شب نخوابیدم فقط چند روز آخر شبی ۲ ساعت میخوابیدم الان ۲ روز هست که اومدم خونه خیلی درد پا دارم یه سره عرق میکنم و یه سره عطسه میکنم و از درد دیشب یه ژلوفن خوردم که اونم گفته بودن اصلا نخورم ولی از درد زیاد خوردم که برای‌ اولین با تو این ۲۵ روز دیشب تا صبح خوابیدم میخواستم بپرسم این درد ها کی قراره تموم بشه و خوردن مسکن و ژلوفن روی خماری تاثیر نداره ؟

با سلام دکتر من بیست سال پیش ضربه مغزی بر اثر تصادف شدم بع از یکسال دچار افسردگی و حملات اظطراب شدید شدم تحت نظر دکتر تا ده سال انواع داروی اعصاب مصرف کردم از جمله الپرازولام که با کمک دکتر روانشناس کلونازپام و دپاکین و سرتریالین اون الپرازولام زو ترک کردم تو اون ده سال هیچ وقت ارامش نداشتم تا سال 93همرا با دپاکین و سرتریالین شروع به مصرف تریاک کردم خدا رو شکر از نظر روحی تا الان خوب بودم ولی مدتی میشه دچار مشکلات جسمی و دردهای پراکنده و خواب نامنظم شدم میخوام ترک کنم ولی از برگشت حالات قبل میترسم میشه راهنماییم کنید چکار کنم الان مشکل ریه هم یک مقداری پیدا کردم البته مصرف من 5گرم بصورت تدخین در بیست و چار ساعت هست

باسلام من ترک کردم فقط اراده میخاد وتو تابستون ترکش راحت تره مثلا با اب سرد هرروز حموم کنید یاپاهتون بشورید

سلام آقای دکتر من ی خانوم خانه دار هستم دوسالی میشه ک شیشه مصرف میکنم و بشدت از این موضوع ناراحتم اطرافیان بهم شک کردن قصد دارم ترک کنم فقط زمانیکه مصرف نمیکنم کمر درد شدید دارم واینکه خیلی میخوابم برای همین بعداز یکی دوروز مصرف نکردن دوباره مجبور میشم مصرف کنم .
از شما خواهش میکنم کمکم کنید یکی برای کمر دردم ویکی‌م خوابیدن بیش از حدم یک دنیا ممنونم

سلام شوهرم حدود یکسال و سه ماهه شیشه مصرف میکنه قبل از اون چند سال مشروب میخورده و بیست سال سیگار میکشیده من سیگارو بهش ترک دادم قبل از ازدواجم چهارساله ازدواج کردم تازه مادر شدم و شرایط روحی داعونی دارم من تو بارداریم از رفتاراش متوجه شدم که چیزی مصرف میکنه همش انکار میکرد اخرش تو شرایطی تحت فشار گذاشتمش تا اعتراف کرد و به دروغ گفت۳ماهه مصرف داره گفت ترک میکنه اما گفت کمپ نمیرم کارمو از دست نمیدم منم گفتم این فرصت اخریه که بهت میدم ۱۰ روز اول ترک سرکارشم کنترلش کردم که مصرف نکنه بعداز ۱۰روز از روانپزشک اعتیاد کمک گرفتم دکتر خودش باهاش صحبت کرد بدون حضور من البته تلفنی ویزیت از پذیرش ۲۴ گرفتم چون سرکارمیره وقت نداره بره دنبالش ناگفته نماند ۱ سال تابعداز زایمانم بیکار بود دکتر براش قرص الانزاپین نوشتن شبی ۱ عددبعداز مصرف قرص ساعدش سفت شد و درد میکرد با مسکنم خوب نشد دکتربراش کپسول پرگابالین۷۵روز۳ عدد نوشتن تا ۱ هفته بعدش روزی دوتا بنظرتون جواب میده ترک کنه الان۲۲ روزه پاکه