اختلال دوقطبی نوع دو (2)


                   اختلال دوقطبی نوع ۲

اختلال دو قطبی کلا به طیفی از مشکلات خُلقی گفته می شود که از یک طرف با درجاتی از افسردگی خودش را نشان می دهد و از طرفی با درجاتی از خلق بالا و سرخوشی.

اختلال دوقطبی را می توان یک طیف از اختلالات خلقی در نظر گرفت که انواع اختلال دوقطبی بر روی این طیف قرار می گیرند.شاید با دوقطبی نوع یک آشنا باشید چون از قدیم شناخته شده وعلایم خیلی مشخصی دارد.اختلال خلق ادواری هم نوع دیگری از اختلال دوقطبی است .اما در اینجا میخواهم دوقطبی نوع ۲ را توضیح دهم.

حداقل در ۶۰ درصد موارد دوقطبی ۲ از قبل از ۲۰ سالگی شروع می شود، یعنی کودک یا نوجوانی که سالها علایم افسردگی،اضطراب و تحریک پذیری و تغییرات خلقی دارد به احتمال زیاد دچار اختلال دوقطبی ۲ است.

بیمار دچار دوقطبی نوع ۲ اصولا با افسردگیهایش شناخته می شود.یعنی بیشتر اوقات بیماری فرد بصورت افسردگی و خلق ناپایدار دیده می شود.افسردگی در دوقطبی ۲ با پرخوابی،کُندی حرکتی و رفتاری،افزایش وزن،پرخوری،مشکلات تمرکز،افکار خودکشی،و گاهی هذیان و توهم همراه است.در بسیاری از اوقات علایم اضطرابی شدید،مسخ واقعیت،مسخ شخصیت،تحریک پذیری،شخصیت حساس در روابط بین فردی در بیمار وجود دارد.                                                                                 در واقع علایم سرخوشی و هیپومانیا در این افراد ملایم بوده ،بگونه ای که اصلا تشخیص داده نمی شود و بیمار از آن به عنوان زمانهای نرمال وخوب زندگی یاد می کند.در صورتی که در دوقطبی نوع ۱ اختلال سرخوشی و مانیا شدید و پرسروصدا است. به همین دلیل دوقطبی نوع ۲ با سالها تاخیر تشخیص داده می شود و معمولا بیمار توسط ۳ یا ۴ متخصص ویزیت شده تا تشخیص صحیح داده شده است .به همین علت در هر کسی که با علایم افسردگی مراجعه می کند باید شرح حال دقیقی از تغییرات خلقی گرفته شود و مدتها تحت نظر باشد تا مطمئن شویم احتمال اختلال دو قطبی ۲در وی  وجود ندارد. نکته مهم در اختلال دوقطبی ۲ آن است که افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در آنها زیاد است .گفته می شود که در طیف اختلالات دوقطبی ،در واقع دوقطبی نوع ۲ چندبرابر شایعتر از نوع ۱ است. اما دوقطبی نوع ۱ با دوره های سرخوشی و مانیا راحت تر تشخیص داده میشود.

دوقطبی نوع ۲ ممکن است سالها به عنوان افسردگی راجعه و عودکننده شناخته و با داروهای ضدافسردگی درمان شود ،در صورتی که اساس درمان مانند دوقطبی نوع ۱ با داروهای تثبیت کننده خلق مانند لیتیم و لاموتریژین و والپروات سدیم است و تحت شرایط خاص می توان درکنار آنها از ضدافسردگیها هم سود برد.از طرفی درمان اختلالات اضطرابی و پانیک و اختلال مصرف مواد را نباید از یاد ببریم.بسیاری از بیماران دوقطبی نوع ۲ ممکن است به سمت مصرف گل،ماریجوانا،الکل،مواد مورفینی و مواد محرک مانند شیشه روی آورند تا افسردگی خود را کنترل کنند.

در مواردی که افکار خودکشی مداوم و شدید باشد از درمان الکتروشوک می توان سود جست.

 

دسته بندی : اختلالات دوقطبی
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

0 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها