علل و درمان بی خوابی

وقتی نمی توانید بخوابید چه می کنید؟  
هر چه قدر هم که خسته هستید برای خوابیدن باید تلاش کنید و یا اینکه  نصف شب از خواب بیدار می شوید و ساعت ها با اضطراب به  ساعت  نگاه  می کنید؟ بی خوابی یک مشکل بسیار معمول است که روی انرژی، خلق و خوی، و توانایی انجام فعالیت شما در طول روز تاثیر می گذارد.
بی خوابی مزمن حتی می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی  شود . اما  شما نباید تسلیم  بی خوابی شبانه شوید. یافتن علل آن و ایجاد تغییر در شیوه زندگی ، عادات روزانه، و محیط خواب باعث غلبه بر بیخوابی می شود و به شما کمک می کند تا در نهایت شب خوب بخوابید.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی ناتوانی در به خواب رفتن یا پریدن از خواب شبانه است. بی خوابی می تواند بر روی تمام جنبه های سلامتی و رفاه شما تاثیر منفی بگذارد. باعث احساس خستگی، کسل بودن، و پایین بودن انرژی در طول روز  شود. هم چنین بر روی خلق و خو و تمرکز نیز تاثیر می گذارد ، و به بازدهی شما در محل کار یا مدرسه آسیب وارد می کند. ممکن است بی خوابی باعث تکیه بر قرص های خواب آور ، یا الکل شود، که در دراز مدت   باعث بدتر شدن مشکلات خواب شما خواهند شد.
بی خوابی مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری های جسمی و روانی را افزایش دهد، مانند سکته مغزی، دیابت، چاقی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان .
انواع بی خوابی
بی خوابی کوتاه مدت یا حاد یک مشکل موقت ناشی از ایجاد تغییرات در روال عادی زندگی به دلیل بیماری، سفر، غم و اندوه، نوسانات هورمونی، یا استرس است. بسیاری از ما این نوع بی خوابی را در برخی از مراحل زندگی تجربه کرده ایم که معمولا خود به خود برطرف شده است.
بی خوابی بلند مدت یا مزمن زمانی رخ می دهد که طی مدت زمان طولانی مرتباً برای خوابیدن به مشکل بر بخورید. (سه ماه یا بیشتر) از آنجایی که بی خوابی مزمن در طول چندین ماه ایجاد شده، تغییر عادات ناسالم یا الگوهای فکری شما ممکن است زمان بر باشند . اما با پشتکار و تداوم  به راه حل های مختلف می توان رسید.
علل روانی و پزشکی بی خوابی
اضطراب، استرس و افسردگی از شایع ترین علل بی خوابی مزمن هستند. اختلال در خوابیدن هم بخودی خودمی تواند اضطراب، استرس و افسردگی را بدتر کند. سایر علل عاطفی و روانی رایج عبارتند از خشم، نگرانی، غم و اندوه، اختلال دو قطبی، و تروما. درمان این مشکلات اساسی برای رفع بی خوابی بسیار ضروری است.
بسیاری از شرایط پزشکی و بیماری ها می توانند بی خوابی را تشدید کنند ، از جمله آسم، آلرژی، بیماری پارکینسون، پرکاری تیروئید، برگشت اسید معده، بیماری کلیوی و سرطان. درد مزمن نیز یک علت شایع بی خوابی است.
داروها. بسیاری از داروهای تجویزی می توانند مانع خواب شوند از جمله داروهای ضد افسردگی، کورتیکواستروئیدها، هورمون تیروئید، داروهای فشار خون، و برخی از قرص های ضد بارداری .
اختلالات خواب اولیه.،مانند پرش اندام ها در شروع خواب،قطع لحظه ای تنفس در حین خواب  ،سندرم پاهای بی قرار و اختلال ریتم شبانه روزی که به نوبت کاری در اواخر شب گره خورده است.

عاداتی که در طول روز باعث بی خوابی می شوند
داشتن یک برنامه خواب نامنظم، چرت زدن، نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار در اواخر روز، خوردن غذاهای شیرین و یا وعده های غذایی سنگین نزدیک به زمان خواب، و ورزش نکردن کافی همه نمونه هایی از عادات در طول روز هستند که می توانند بر روی خواب شب تأثیر بگذارند.
یکی دیگر از عادت های رایج مربوط به بی خوابی تحریک بیش از حد مغز در طول روز است که باعث شرطی شدن سیستم مغز ی در شب می شود. بسیاری از ما استرس زیادی در طول روز تحمل می کنیم.ممکن است بارها کارهایمان را را برای بررسی تلفن، ایمیل، و یا رسانه های اجتماعی قطع کنیم. مغز مدام به دنبال تحریک است حتی موقع رسیدن زمان خواب.
همچنین از صفحه نمایش ها قبل از خواب دوری کنید، سعی کنید زمان های خاصی را در طول روز برای چک کردن پیام ها و رسانه های اجتماعی اختصاص دهید، و به مغزتان اجازه دهید زمان بیشتری بر روی یک کار در یک زمان تمرکز کند .دوری کوتاه مدت از فناوری در طول روز و انجام فعالیت های غیر تحریک کننده می تواند به عادت کردن مغز برای محرک های جدید کمک کند.
محیط و عادات خواب که باعث بی خوابی می شوند
سر و صدا، نوری که از پنجره وارد شده، اتاق خواب بیش از حد گرم یا سرد، و یا یک تشک یا بالشت بد می توانند به شروع و تداوم بی خوابی کمک کنند. پس از سکوت، ازتاریکی و راحتی محیط خوابتان مطمئن شوید.
ایجاد عادات معمول و آرامبخش خواب باعث ارسال پیامی قوی به مغز می شود که تنش روز را کنترل کند. صفحه های نمایش الکترونیکی یک نور آبی رنگ تولید می کنند که چرخه ی تولید ملاتونین بدن شما را از تنظیم خارج می کند. بنابراین، به جای تماشای تلویزیون در رختخواب و یا استفاده از کامپیوتر، تبلت یا گوشی های هوشمند دو ساعت قبل از خواب، سعی کنید به یک موسیقی آرام و یا کتاب صوتی گوش کنید و یا یک حمام آب گرم بگیرید.
زمانی که نمی توانید بخوابید چه کار هایی بکنید
یکی از شایع ترین علل شروع بی خوابی اضطراب یا نگرانی مزمن است. شب به رختخواب می روید ، اما به دلیل اضطراب ،ذهنتان در مورد آنچه شما امروز انجام داده اید یاآنچه فردا ممکن است انجام دهید، و یا احساس   مسئولیت  روزانه خاموش نمی شود وشمانمی توانید بخوابید.
عادات روزانه خود را که به شروع بی خوابی کمک می کنند تغییر دهید مانند اجتناب از کافئین در اواخر روز و انجام ورزش در صبح و یا بعد از ظهر .
برای آرام کردن ذهن خود و آماده شدن برای خواب، می توانید  این موارد را امتحان کنید:
از اتاق خواب تنها برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید. تماشای تلویزیون، و یا استفاده از لپ تاب در رختخواب و یا اتاق خواب را کنار بگذارید. هدف این است که اتاق خواب فقط برای خواب باشد، پس مغز و بدن شما یک سیگنال قوی دریافت می کند که زمان خواب فرا رسیده است.

 

 

 

 

تمام صفحه های نمایش و چراغ ها ی پر نور را حدا قل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید، فعالیت های آرامش بخش، مانند خواندن ، بافندگی ، یا گوش دادن به موسیقی ملایم را انتخاب کنید.
از فعالیت ها و موقعیت های استرس زا قبل از خواب اجتناب کنید مانند جر و بحث با همسر یا خانواده . این کارها را تا صبح به تعویق بیاندازید.
ساعت اتاق خواب را خارج از دیدتان بگذارید. نگاه کردن پی در پی به ساعت زمانی که نمی توانید بخوابید شما را مضطرب ترمی کند. می توانید از یک زنگ استفاده کنید، اما مطمئن شوید که زمانی که در رختخواب هستید آن را نمی بینید.

قبل از خواب از چه کارهایی باید اجتناب کرد
نوشیدن بیش از حد مایعات در شب. بیدار شدن از خواب در شب برای رفتن به توالت با بالا رفتن سن یک مشکل بزرگ محسوب می شود . یک ساعت قبل از خواب هر چه می خواهید بنوشید و چند بار به دستشویی بروید تا برای خواب آماده شوید.
الکل قبل از خواب. در حالی که یک نوشیدنی الکل دار ظاهرا به شما کمک می کند به خواب بروید ولی با چرخه خواب شما تداخل دارد ، که باعث می شود شما در طول شب از خواب بیدار شوید.
وعده های غذایی سنگین در شب. سعی کنید شام ​​را زودتر میل کنید، و از خوردن غذاهای سنگین دو ساعت قبل از خواب اجتناب کنید. غذاهای تند یا اسیدی باعث مشکل معده و سوزش سر دل شما می شود که شما در طول شب از خواب بیدار می شوید .
قرص های خواب آور برای درمان بی خوابی:
به طور کلی، قرص های خواب آور زمانی که برای موقعیت های کوتاه مدت استفاده می شوند بسیار موثر هستند، مانند سفر در یک مقطع زمانی و یا دوره نقاهت بعد از یک جراحی پزشکی. بی خوابی بلند مدت شما توسط قرص های خواب آور درمان نخواهند شد و در واقع می توانند بی خوابی را بدتر کنند.
از آنجا که بسیاری از مردم از افکار و نگرانی های منفی و خسته کننده شکایت می کنند که مانع خوابیدن آنها می شوند، درمان شناختی رفتاری می تواند در پرداختن به بی خوابی بسیار موثر باشد. درمان شناختی رفتاری شکلی از روان درمانی است که افکار منفی، احساسات، و الگوهای رفتاری منفی را تغییر می دهد. می توان آن را به صورت جداگانه ، در یک گروه، و یا حتی آنلاین انجام داد. نتیجه ی یک مطالعه در دانشکده ی پزشکی هاروارد نشان داد که درمان شناختی رفتاری در درمان بی خوابی مزمن از تجویز داروهای خواب آور موثرتر بود .

دسته بندی : دسته‌بندی نشده
Subscribe
Notify of

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 پرسش
Inline Feedbacks
نمایش همه پرسش ها

از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.

ممنونم🙏🙏🙏